Het geboortebewijs

Stevig gearmd liepen Sjaak en Lena richting gemeentehuis.
Vandaag was de grote dag. Eigenlijk nog niet helemaal De Grote Dag, want die zou drie maanden later volgen, maar vandaag gingen ze in ondertrouw.
Zes jaar waren ze nu samen, waarvan drie verloofd.
Ze  hadden de hele uitzet bij elkaar gespaard en nu ze een etage hadden weten te bemachtigen, konden ze dan eindelijk trouwen.
Vrienden en collega’s verklaarden hen voor gek: dit waren de jaren zestig, trouwen hoefde niet meer! Maar Sjaak en Lena wilden de hele wereld laten weten, dat ze van elkaar hielden en voor altijd bij elkaar wilden blijven.
Klokslag elfuur liepen ze het kantoortje binnen van de ambtenaar, die ook hun huwelijk zou voltrekken.
  ‘Goedemorgen meneer de Bruin en mejuffrouw Jansma.’ zei de man vriendelijk terwijl hij de twee uitnodigde te gaan zitten.  ‘Mijn naam is Vrolijk en dat is altijd een goede naam voor een trouwambtenaar, want een huwelijkssluiting is een vrolijke zaak. Daarnaast ook een serieuze aangelegenheid, want wat u elkaar gaat beloven is natuurlijk niet niks. Vooral in deze tijd waarin vrijheid-blijheid de boventoon voert, verheugt het mij zeer, jonge stellen te mogen trouwen.’
Jaap en Lena knikten allebei instemmend.
  ‘Goed,’ vervolgde meneer Vrolijk. ‘Heeft u een uittreksel van het bevolkingsregister bij u?’
Lena overhandigde het gevraagde papiertje, maar Sjaak had niets bij zich.
  ‘Mijn ouders zijn allebei al een tijdje overleden en in hun administratie heb ik geen geboortebewijs gevonden, ik heb wel hun trouwboekje bij me.’
  ‘Ah, geeft u dat maar, dan zal ik het uittreksel er even bij zoeken. Ogenblikje.’
Toen de heer Vrolijk een flinke tijd later weer terug kwam, keek hij bedenkelijk.
  ‘Meneer de Bruin, ik vind het vreselijk om te zeggen. Maar in het hele register is geen aangifte van uw geboorte te vinden. U bestaat niet!’

wordt vervolgd
Man 

geschreven voor WE-300

15 gedachtes over “Het geboortebewijs

  1. Heerlijke WE.
    Het begint meteen al goed. Na 300 woorden onmiddellijk in de puree. Hij bestaat niet. Je maakt het meteen spannend. Laat je ons niet al te lang wachten op deel II? De link staat er.

  2. Goeie binnenkomer Hanneke. 🙂
    Blij toe dat je elke dag een stukje gaat plaatsen. Sommige hierboven krijgen het anders flink te kwaad. 😉
    OT Mijn stel heeft geen etage maar een huisje gescoord. 🙂

Zeg het maar:

