Vuile vaat

Gert en ik hebben een traditioneel huwelijk. Dat was dertig jaar geleden nu eenmaal zo en daar is in de loop der tijd maar weinig verandering in gekomen.
Hij werkt op kantoor, ik doe het huishouden. Hij verdient het geld en ik geef het uit. En we zijn er allebei goed in.
Alleen de vaatwasser bevindt zich een beetje in een schemerzone.
Ik vind het een mooi karweitje voor hem, terwijl hij het altijd over ‘jouw vaatwasser’ heeft.
Prima, zolang hij hem maar in- en uitruimt en ik moet eerlijk zeggen dat hij dat heel regelmatig doet. Maar na twintig jaar helaas nog steeds niet helemaal naar mijn zin. Zo heb ik hem al meerder malen uitgelegd dat de diepe borden voor de platte borden moeten staan omdat ze anders tegen elkaar aanleunen en niet schoon worden. Verder moet je geen serviesgoed gaan stapelen, want dan komt het water er niet bij, met als gevolg: vieze kommetjes en kopjes, goed voor een extra draaironde.
Natuurlijk is hij niet van dit opbouwende commentaar gediend.
   ‘Jij weet ook altijd alles beter.’ is meestal zijn reactie.
Nu is dat ook zeker zo, maar uit zijn mond klinkt het heel onaardig.
Vaak volgt er dan nog: ‘Doe het anders lekker zelf.’
Nou ja zeg, dan zou hij er mooi gemakkelijk vanaf komen.
Ik ben niet gek!
Nee, totdat hij precies weet hoe het moet, zal hij mijn ongevraagde adviezen aan moeten horen.
Mijn moeder had geen vaatwasser. Die deed de vaat met de hand.
Toen ik haar vertelde dat we zo’n verwerpelijk stuk huisraad hadden aangeschaft, maakte ze zich dan ook grote zorgen om het servies.
   ‘Gaat het niet kapot in die machine?’ vroeg ze wantrouwend.
   â€˜Nee hoor,’ antwoordde ik,  ‘alleen als we hem op centrifugeren zetten.’

Vaatwasser 

Om de energiekosten wat te drukken, hebben we bovenstaande oplossing gevonden.

23 gedachtes over “Vuile vaat

  1. Wij hebben ook een vaatwasser maar (gelukkig) geen traditioneel huwelijk… hier wordt er geen discussie gevoerd over wel of niet in-uitruimen, 1 van ons 3-en doet het wanneer nodig en toevallig in de buurt.
    Onze ‘Marietje’ piept altijd en aangezien dat een zeer vervelend geluid is treuzelen we geen van 3-en om over te gaan tot actie als ze zich meldt 😉

  2. Ha, ha, het is overal hetzelfde!! Mijn man kan de vaatwasser ontzettend goed uitruimen, zie ik altijd als ik ’s avonds lekker op de bank mijn favoriete serie lig (!) te bekijken!!

  3. whaaaahh Nala……lekker he, doen ze hier ook, alleen ze passen er niet in, maar geloof maar dat ik de pupjes erin zet, en Poemba ons kitten gaat er ook in..Maar Hanneke , wat goed dat je verteld hoe de vaat erin moet, want ik doe het al jaren fout en moet Dick altijd inruimen, oke uitruimen kan ik wel als ik niet vergeet om hem aan te zetten, want anders komt Dick erachter dat hij als hij hem moet inruimen eerst nog moet uitruimen, hahaahaaahahh..

  4. Haha leuk stukje. Wij hebben een vaatwasser sinds Fré geboren is. WE zijn nu sinds vorig jaar met ons 2e exemplaar bezig nadat de vorige kapot was. Tussendoor weer 1,5 jaar met de hand afgewassen trouwens.
    Komisch die foto. Onze Lady deed zoiets ook…voorpoten op de klep en likken maar 😉
    Alvast een fijne avond.

  5. zijn niet alle huwelijken traditioneel dan, Hanneke?
    Het lijkt wel stilaan een met uitsterven bedreigde ceremonie.
    Wij hebben ook geen vaatwas, ik vind het nog steeds heerlijk om samen de vaat te doen…
    En die vaat is in één keer blinkend schoon!

    😉

  6. Hier moet ik eerlijk gezegd ook vrij regelmatig het een en ander anders ordenen omdat De Man het serviesgoed niet goed neerzet waardoor het niet schoon zal worden. En hoe vaak ik het ook zeg: het helpt geen snars!

  7. Ha, ha, ha, ha, idioot!
    Een hond als bordenlikker.

    Ik doe hier altijd de vaat in de afwasmachine.
    Niemand schijnt dat (volgens mij) goed te kunnen.
    Hulkinnetje weet het zo af en toe te presteren de kaasschaaf op een rare manier in het mandje te proppen dat de lade niet meer dicht kan en vervolgens de kaasschaaf niet meer uit het mandje is te demonteren.

    “En nu blijft iedereen met zijn poten van die machine af, want anders trek ik gloeiende, gloeiende de stekker eruit en kunnen jullie het met de hand doen”.
    Ik heb gezegd, ugh!

  8. Ik heb twee vaatwassers, de ene werkt handmatig, de andere op stroom. 🙂
    Ik kook, hij wast (of spoelt) af en één keer in de week mag de machine afwassen. Ach, ik hoef ook niet elke dag te koken. 😉
    En Nickie wil maar al te graag helpen!

  9. Ik blijf van mening dat een vaatwasser onnodig is. Tegen de tijd dat Gert dat kreng heeft volgestouwd, heb ik meer dan de helft al afgewassen. Voorwaarde: het vuil niet de kans geven om aan te koeken maar hup… meteen de troep afwassen.

    Je ziet ook dat de problemen verschuiven: vroeger: wie wast en wie droogt? Nu: wie ruimt de vaatwasser in en wie ruimt hem weer uit.

    Voor mij geen vaatwasser. Niet toen we met zijn vieren waren en nu ook niet. Overbodige luxe.

  10. Ik riep vroeger altijd…dat is het laatste waar ik mijn geld aan uit zou geven!!
    Nu ik hem éénmaal heb kan ik niet eens meer zonder.
    Manlief ruimt hem in en uit…en is er inmiddels aardig handig in.
    Ik had het laatst eens gedaan…we hadden de nieuwe inmiddels al weer een maand of 5 en ik wist niet eens hoe hij aan moest…erg toch!!

    Maar….moet wel zeggen dat vrouwen wel beter in kunnen delen van het servies…..dat doe ik dan wel eens…zet er geregeld wat en en schuif wat.

    Mijn wederhelft doet de was….alleen het strijken doe ik.
    Voor de rest van het huishouden denkt hij dat het meeste zelfreinigend is hoor…..daar doet hij niks aan…flauwekul noemt hij al die soort werkjes.
    ramen zemen…stofzuigen….wc-badkamer…enz.

    liefs Carla.

  11. Mooi geregeld bij jou zo ;-), niet teveel zeggen hoor!

    Wij hebben sinds bijna 20 jaar een vaatwasser in ons huis. Het was altijd mijn ding, ruimde hem in en uit, het eerste klusje ’s morgens…
    Maar sinds we allebei thuis zijn haalt manlief hem leeg, ook een van de eerste klusjes ’s morgens.
    Hier op GC heb ik er geen een, ’s morgens doet manlief de vaat en ’s avonds ik voor het eten en daarna doen we de rest samen. Werkt best goed hoor en we hebben toch niks anders te doen…

  12. Wat is precies een traditioneel huwelijk?
    Manlief doet hier de dingen, die hij goed kan en leuk vindt. (gelukkig is dat heel erg veel) En ik doe de rest.:-)

Zeg het maar:

