Ontmoeting

Het is alweer een aantal weken geleden. Vriendin A. was met een groep gehandicapten een weekje op vakantie geweest. Ze vroeg me of ik haar wilde ophalen. Geen probleem.
Precies op de afgesproken tijd arriveerde ik op de carpoolplaats, waar ik haar op zou pikken.
Helaas had A. wat vertraging, maar het was schitterend weer en er stonden een paar picknicktafels, wat het wachten veraangenaamde.
Er zat een oudere man op een van de banken, ik schatte hem op eind zestig.
Hij rookte een sigaretje, naast hem stond zijn brommertje.
Verder was er niemand op de parkeerplaats. Ik begon een praatje.
Wacht u ook op iemand?’
Nee, dat deed hij niet. Hij zat graag op die plek. Hij hield van de snelweg en genoot van het voorbijrazende verkeer.
Hij vertelde me, dat hij jarenlang motor gereden had. Hij strooide met een aantal termen, waaruit bleek dat het behoorlijke zware jongens waren, waarmee hij de wegen onveilig had gemaakt
Tot vorig jaar november.
In de polder bij Almere was hij op nat wegdek onderuit gegleden. s Avonds om zeven uur. Het was donker, het regende en er was nauwelijks verkeer op de weg.
Door de klap was hij bewusteloos geraakt. Twee uur later hebben twee jongemannen hem gevonden. Hij was onderkoeld, had een gebroken heup, gebroken ribben, een gezichtsfractuur, schaafwonden en een zware hersenschudding.
De jongens zijn bij hem gebleven totdat de politie en ambulance er waren.
Wekenlang heeft hij in het ziekenhuis gelegen en daarna moeten revalideren.
” Het zou een van mijn laatste ritten worden,’ had hij zijn vrouw beloofd.
‘Ik zei haar, dat ze zich geen zorgen moest maken, want ik had altijd mijn mobiel bij me, dus kon ik zo 112 bellen, mocht er iets zijn. Alleen begin je niets als je buiten bewustzijn bent,’ vertelde hij.
Hij had graag de jongemannen bedankt die hem hadden gevonden.
‘Een uur later en ik was er waarschijnlijk niet meer geweest. Helaas hebben ze geen naam en adres achtergelaten.’
De motor ging naar de sloop, een nieuwe kwam er niet.
Hij had zich een brommertje aangeschaft en hij genoot weer van heel andere dingen. Dingen waar hij voorheen voorbij gescheurd was. Nu tufte hij door de bossen bij Oosterbeek. Zag herten en wilde zwijnen.
Hij paste zijn snelheid aan, aan de fietsers die op de paden reden. Hij genoot van iedere dag die hij en zijn vrouw kregen.
De bus van vriendin A. arriveerde. Ik gaf mijn gesprekspartner een hand. Ik bedankte hem voor het aangename gesprek en wenste hem nog vele goede brommerjaren.
Toen we wegreden, was hij verdwenen.
Een mooie ontmoeting met een interessante man, zomaar een vrijdagmiddag op een carpoolplaats.
Soms heeft het leven bijzondere cadeautjes voor je in petto.

15 gedachtes over “Ontmoeting

  1. Mooi! Hopelijk kan de goede man nog jaren genieten! Apart he zo’n ontmoeting.
    Ik was van de zomer met mijn kleindochter in een speeltuin. Zij spelen, ik lezen dacht ik… Ik raakte in gesprek met een moeder van een jongen van 11. Hij was heerlijk aan het geulen graven in de zandbak met water erbij en genoot. Af en toe keek hij lachend naar zijn moeder. Ik vroeg haar of ze hem niet alleen wilde laten komen, maar…daar zat dus ook een verhaal achter. Hij liep een paar jaar achter qua geestelijke ontwikkeling, had speciaal onderwijs nodig, had ADHD, was impulsief en wilde graag bij zijn moeder in de buurt zijn.
    Ook een verhaal dat je niet zoekt achter zo’n moeder en zoon…
    Later nog een paar keer gemaild met elkaar, ik had foto’s gemaakt en opgestuurd. Het klikte gewoon…kan je soms hebben!

  2. vroeger was ik veel te bescheiden om zomaar vreemden aan te spreken, maar sinds ik leidinggevende ben heb ik veel meer zelfvertrouwen. En dan gaat het maken van een babbel veel makkelijker.
    En soms heb ik dan net zo’n gesprekjes met volkomen vreemden…leuk !

    Groetjes, Hanneke!

  3. Wat een prachtig en ontroerend verhaal…..

    Die man, die nu zo intens geniet van wat hij (nog) kan en mag samen met zijn vrouw.
    Nu ik alle ochtenden als alfahulp werk krijg ik dit soort verhalen ook te horen, al mijn cliënten zijn net onder of net boven de 80 jaar…. En net als jij, geniet ik er van ze te horen vertellen!

    Liefs Melody

Zeg het maar:

