Droog

Afgelopen weekend was het echt ‘buitenweer’.
Zonde om binnen te zitten.
De tuin kon wel een opknapbeurt gebruiken, dus trok ik de rubberlaarzen en de tuinhandschoenen aan.
Normaal gesproken werk ik veel liever zonder handschoenen. Lekker de grond en de pieren door je hand laten gaan. Maar helaas hebben we veel brandnetels in de tuin staan.
Bovendien wordt onze tuin door onze hoogbejaarde hondjes en de labradorpup van Zoon en Schoon, veelvuldig als toilet gebruikt. Voordat je het weet grijp je in een verse hondendrol.
Handschoenen aan dus.
We leven op zandgrond en dat is goed te merken. De grond is kurkdroog, zelfs het onkruid heeft weinig zin om echt uit te dijen. Uitgezonderd de brandnetel dan.
Als ik een dorstige hortensia water wil geven, loopt het vocht gewoon weg, alsof er een laagje olie over het oppervlak ligt.
De nieuwe aanplant doet het goed, ondanks dat ik maar weinig gesproeid heb.
Het zijn juist de oudere planten die het blad al hebben laten vallen en er verpieterd uit zien.
Ik ben van plan om over een maandje stukken van de tuin uit te graven en er verse, voedzame grond op te gooien.
De vijver gaat er ook uit. Ik was hem al een tijdje zat. De waterlelies werden veel te groot, hij zat steeds vol algen en op het laatst werkte de pomp ook niet
meer, waardoor hij helemaal dichtgroeide.
Afgelopen zaterdag en zondag hebben we de vijver bijna helemaal leeggepompt. Worm gaat de vissen vangen en de waterlelie eruit halen, die wilde een vriend van hem wel hebben.
Op de plaats van de vijver komt nu een volière, en de oude wordt het nieuwe kippenhok. Het oude kippenhok gaat weg. Iemand geïnteresseerd??
Eerst moet de enorme krater in de tuin volgegooid worden met aarde. En dat komt weer uit het gazon, waar we de trampoline in gaan graven.
Er is nog genoeg te doen, zoals je ziet. En het mooiste zou het zijn dat het grootste werk gebeurd is voordat de herfst echt toe slaat.
Dus: iemand zin in graven? Schroom niet en meld je aan op dit adres.
Ik heb dorst gekregen van dit gortdroge stukje. Ik ga maar eens een drankje pakken.
Een Jillz of zoiets. Dames, ook eentje?

18 gedachtes over “Droog

  1. Wat een energie, dus goed benutten. Het was er inderdaad prachtig weer voor! Veel succes met alle aanpassingen en veranderingen, die tuin wordt ongetwijfeld weer een plaatje volgend jaar!
    Er komen dus echt weer nieuwe kipjes???

  2. Worm gaat de vissen vangen. Weet je wel hoe leuk dat klinkt Hanneke. Vist Worm wel eens?! 😉
    Dat wordt nog een heel project, het gaat vast mooi worden. 🙂

  3. Een complete metamorfose die jullie ondergaat dus. Een hele klus waar nogal wat tijd in gaat zitten maar het word vast genieten volgend zomer in de nieuwe tuin.
    Veel succes met de tuin 🙂

  4. Het drankje zelf, hoef ik niet, maar als je de heren in de aanbieding hebt…..;-)
    Wel jammer dat je de vijver weghaalt. Dat vind ik juist zo leuk, al die waterlelies.

  5. Ja idd het was goed weer om de tuin aan te pakken ,maar wat een klus lijkt me dat .Hopelijk krijg je hulp genoeg ,en ziet de tuin er volgend jaar zomer er weer perfect uit .
    Liefs ida

  6. Wat een project Hanneke. Een nieuw kippenhok. Wel jammer van die vijver. Ik gooi er altijd een beetje slootwater in. Dan blijft ie wel helder want genoeg micro organismen. Veel succes. Dat van die brandnetels herken ik. De hondenpoep is bij ons kattenstront en die handschoenen heb ik ook heel erg nodig. Hopelijk blijft het een tijdje droog nog.

  7. Pfff, wat een project… maar het zal vast heel mooi worden!
    Als je nou een (kleine) volière over had zei ik “ja”, maar een kippenhok: “nee, dank je…”
    Zet hem anders op marktplaats!

  8. Alleen als hij ijskoud is, en dan die mannen erbij graag!!!

    Tja…die tuin weet wat hè!!
    Kun je niet beter de grond die je uit de rest van de tuin haalt in het gat gooien, anders moet je daar straks ook err een plek voor vinden om die kwijt te raken!!
    Ik ben helaas niet goed in graven…sorry…ben het hier ook van plan…oude aarde en planten eruit en nieuwe erin…maar denk elke keer…volgende week.
    Sterkte met je tuinieren!!

    fijne dag liefs Carla.

  9. Je hebt dus kei en keihard gewerkt. En dan zegt een medeblogger “Ach dan kan je volgend jaar genieten in je tuin”. Waarop ik reageer OEPS DAT IS NOG VER WEG. Je hebt het trouwens goed uitgezocht, want ik begrijp dat het nu echt herfst geworden is in Holland.
    Hier nog steeds volop nazomer.
    Saludos de
    Mara

Zeg het maar:

