Taalles

Ik houd van de Nederlandse taal.
Ja, zo schrijf je dat: houd. En niet hou, zoals meestal geschreven wordt.
Zie je wel eens ik houd van jou?
Nooit. Klinkt ook niet, toch?
Maar toch is het houd.
Het werkwoord is houden (van), de stam is houd.
Je schrijft toch ook: hij houdt van haar of zij houden van drop.
En niet hij hout van haar en zij houen van drop.
Dus is het ook ‘ik houd’. Simpel hè?
Maar goed hier wilde ik het helemaal niet over hebben.
Ik begin even opnieuw.

Ik houd van de Nederlandse taal.
Van de manier waarop schrijvers en dichters er mee kunnen spelen.
Maar soms verbaas ik me over de nonchalante manier, hoe wij met onze taal omgaan.
En dan heb ik het nog niet eens over de verengelsing of de SMS taal.
Ik zal een voorbeeld noemen.
Iemand die metselt is een metselaar, zijn werk het gemetselde.
Je hebt een tekenaar en het getekende. Een puzzelaar en het gepuzzelde.
Een kunstenaar en het gekunstelde. (Nee, dit is een fout voorbeeld.)
Wandelaar, gewandelde.
Ga zo nog maar even door, je zult er zelf ook wel een aantal weten.
Maar let op, nu komt het:
Hoe noem je iemand die gijzelt? Geen gijzelaar, maar een gijzelnemer!
En de gegijzelde is gijzelaar geworden.
Zo wordt de dader slachtoffer.
En ook dat is typisch Nederlands.

20 gedachtes over “Taalles

  1. Leuke les ,hier steek ik weer eens wat van op haha ,ik zelf heb of( hebt) veel last van de D of T op het eind .Taal was nooit mijn sterkste kant ….(kand)Stom hé.
    Liefs ida

  2. @ida: die D, T, of DT zijn ook best lastig.
    dagelijks wordt er vanuit het kantoor gevraagd of het met een d of dt moet.
    je ziet je bent lang niet de enige die er moeite mee heeft. en je schrijft leuke blogs, dus wat kan jou het schelen?

  3. Leuke blog! Ik houd ook van taal, alle talen trouwens, maar vooral Nederlands! Ik heb wel eens spijt gehad dat ik geen Nederlands ben gaan studeren, maar denk dan later, ja wat had ik daarmee kunnen doen? Voor de klas gaan staan? Nee…dat is niks voor mij. Dus prima zo.
    Ik kan me wel mateloos ergeren aan de domste fouten in bv clubbladen van sportclubs of wat voor verenigingen dan ook.
    Voorbeeld: In een clubblad van een wielervereniging stond ooit iets over een ‘verrassing’ die men iemand wilde bezorgen. Maar het woord was gespeld als ‘verassing’…toeval wilde dat naast de wielerbaan een crematorium stond, dus wat gunden ze die persoon nou eigenlijk, hahahaha.
    Niet iedereen is goed in Nederlands, maar zulke dingen mogen toch wel eerst door iemand die er wel goed in is worden nagekeken voor ze worden rondgestuurd…
    Ook op websites kom je soms domme fouten tegen…denk dat het ook wel een beetje aan de generatie ligt. Maar laten checken als het iets officieels is lijkt me tegenwoordig geen overbodige luxe.

  4. Super bedankt voor deze taalles Hanneke. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij sommige reacties op de verschillende weblogs gaan onze tenen krom staan t.a.v. het gebrekkige Nederlands, zeker wat betreft de voltooide deelwoorden, met wel of geen t of d op het eind. Zinsopbouw is soms ook ver te zoeken. Genoeg hierover, want wij willen niet overkomen als “schoolmeester en schooljuf”.
    Je had het over gijzelnemer en gijzelaar. Daar hebben wij op onze fotolog nog eens een keiharde log aan gewijd. We hebben het over 32 jaar geleden.
    Dit is de link:
    http://albertscorner.web-log.nl/albertscorner/2008/05/treinkaping-b-2.html

  5. ik hou ook wel van taal en talen. Eigenlijk had ik na m’n middelbaar daarin moeten verder studeren, maar toen maakte ik helaas een andere keuze.
    Ik tracht ook op mijn log en reacties erop te letten dat ik zo foutloos mogelijk schrijf. Alleen is dat met die nieuwe spelling niet zo evident meer, en zullen daar wel foutjes in zitten. Maar DT-fouten zal je beslist niet zien bij mij, die heb ik wel onder de knie… 😉
    Ik weet nog goed van op school dat het Nederlands eigenlijk een beperkte taal is. In het Frans heb je bvb. véél meer woorden, zodat je voor hetzelfde iets meerdere woorden kan gebruiken. In het Nederlands is dat veel minder het geval…

    Interessant logje, Hanneke. Heb jij eigenlijk iets speciaals met talen gestudeerd?

    Groetjes!

  6. Zelfs in kranten en tv-programma’s met ondertiteling worden regelmatig ernstige taalfouten gemaakt. Het huidige onderwijs voldoet duidelijk niet aan de eisen. Of zijn die eisen zo laag tegenwoordig?:-)

  7. mooi lesje in de nederlandse taal.heb ik een vraagje voor je want ik kom hier dus nooit uit en hoor er verschillende meningen over.
    is het nu…….zij steelde of….zij stalen?
    ik denk zelf dat het zij stalen is want ik vind..zij steelde zo raar klinken of vergis ik me?
    liefs van mij…;)

  8. Ik heb een vraag aan je.
    Wanneer ik zeg: “Ik heb nog nooit geen fiets gehad”
    Heb ik dan nog nooit een fiets in mijn bezit gehad, of heb ik dan altijd al een fiets gehad?

    Volgens mij is het laatste juist.

  9. @mijn gedachten: “nooit geen” is geen nederlands.
    ik zeg altijd: “nooit geen is altijd.”
    technisch gesproken heb je dus altijd wel een fiets gehad.
    maar nogmaals: nooit geen is geen goed nederlands.

  10. Oh Hanneke wat prachtig, je zet de toon!
    Ik zit ook met regelmaat met kromme tenen, zoals een andere reageerder ook al schreef, als ik zie hoe sommigen hun logs opstellen of hoe anderen hun reacties schrijven.
    De d’t en de t’s, ja het is algemeen bekend dat velen daar moeite mee hebben, maar wat denk je van sommigen/sommige en velen/vele? Of wat van hun/hen?
    Leuk hoor dat je er een log aan hebt gewijd!

    Ott….. een spijkerbroek? Heb ik niet eens! Als ik er eentje aanmoet (tijdens mijn ambulancewerk bij de DB bijv.) dan leen ik er eentje van mijn man, gelukkig hebben we dezelfde maat 😉
    Dus nee, ik rij niet zo’n afstand voor een jeans, bovendien zijn ze me vaak te duur en de goedkopere zitten niet lekker, hebben scheefgenaaide pijpen, of de pijpen verschillen in lengte of wat ook maar brrrr.
    Ik ben geen broekenmens, integendeel, behalve dan wanneer ik een pak draag maar ja een pantalon is totaal iets anders dan een jeans…

    Fijne avond!
    Liefs Melody

Zeg het maar:

