Regels

Ik ben opgegroeid in een Gereformeerd gezin.
Mijn moeder heeft me met strikte regels opgevoed.
Zo gingen we bijvoorbeeld twee keer per zondag naar de kerk. Je moest wel doodziek zijn, om daar onderuit te komen.
En dan geen broek aan, nee een kriebel maillot en een rok.
Nu waren wij al aardig vooruitstrevend omdat we een tv hadden, maar kwam er bloot of gezoen in beeld, dan ging de beeldbuis onherroepelijk op zwart.
Op zondag bleef de tv zonder uitzondering uit.
Op die dag mochten we ook niet voetballen of rolschaatsen. Alle activiteiten waarbij we vies zouden kunnen worden, werden vermeden.
Achteraf denk ik dat mijn moeder dit wel handig vond, dat scheelde haar op maandag een berg was.
Handwerken mocht wel, maar dat was niet zo leuk.
Ondanks al deze regeltjes groeide ik gelukkig op, het hoorde erbij. En de zondagen waren erg gezellig, misschien zelfs wel door de afwezigheid van de televisie.
Maar ik werd ouder en de regeltjes benauwden me steeds meer.
Vooral omdat er naar mijn idee geen reden achter zat. En als ik vroeg waarom ik iets niet mocht, werd er als antwoord  gegeven:  Dat doen we gewoon niet.’
Einde discussie.
Ik mocht niet naar een cafe. Dansen was uit den boze. Praten over sex werd niet gedaan, over het praktiseren werd niet eens nagedacht.
Ook de bioscoop was verboden gebied. Dat was het huis van de duivel.
Toen ik zeventien was kwam Grease uit.
Ik draaide de elpee grijs, had de posters op mijn kamer hangen, maar de film had ik nog nooit gezien.
Tot op een dag mijn zus voorstelde om met haar naar die film te gaan.
Ze was acht jaar ouder dan ik en woonde een paar straten verderop. Zij had maling aan de regeltjes.
Slecht als we waren, hadden we al snel een plan verzonnen.
Mijn broer en ik zouden zogenaamd een avondje op bezoek gaan bij mijn zus.
‘Om half elf thuis,’ had onze moeder gezegd.
‘Natuurlijk mam,’ beloofden we gedwee en togen naar de bushalte, waar we mijn zus zouden ontmoeten om naar de bioscoop in Den Haag te gaan.
Eenmaal in de bioscoop, kreeg ik het toch wel een beetje benauwd. Ik verwachtte dat ieder moment het dak naar beneden zou komen als toorn van God.
Maar nog meer vreesde ik de toorn van mijn moeder, als ze er achter zou komen waar we zaten.
We genoten van de film, maar werden toch wel nerveus toen hij om half elf nog niet afgelopen was.
Een uur te laat waren we thuis.
We troffen een ziedende moeder aan, verbolgen over zoveel ongehoorzaamheid.
De rest van de eeuw huisarrest. Gelukkig duurde dat nog maar 22 jaar.
Pas jaren later ben ik weer naar een film geweest.
Tegenwoordig ben ik nog Gereformeerd.
Vrolijk Gereformeerd. Tijden zijn veranderd.
Ik leef niet meer in de angst voor een toornige God..
Natuurlijk zijn er nog dingen die je niet doet, en dat proberen we onze kinderen ook mee te geven, maar dan zitten er wel redenen achter, die meestal te maken hebben met de liefde voor God en je medemens.
Verder denk ik dat regels ook heel belangrijk zijn in de opvoeding, maar niet: ‘Omdat ik het zeg.’ of ‘Dat doen we gewoon niet.’En het is juist dat zinnetje, dat me nog zo vaak door het hoofd spookt.

18 gedachtes over “Regels

  1. Voetballen mocht wel, schaatsen niet. Vliegeren wel, vissen niet. Autorijden wel, tanken niet.
    Nu tank ik op zondag soms mijn geestelijke tank vol. Ik voetbal niet meer op zondag. (doordeweeks ook niet) Angst voor God heb ik nooit gehad. Ongehoorzame kinderen? De bijbel zegt
    er het volgende over:
    “Deze boodschap is betrouwbaar. Ik wil dat je hierover met overtuiging spreekt, opdat zij die op God vertrouwen zich erop toeleggen het goede te doen. Daar heeft iedereen baat bij. Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.” Zo nu kan het wel weer. Morgen weer aan het werk. 🙂

  2. Zo ben ik naar de film: The blue Lagoon geweest…
    Zat ook met buikpijn in de bios!
    Wij mochten niet fietsen op zondag, totdat ik 12 jaar was, toen werd het wat minder streng.
    Nu ben ik Gelukkig Gereformeerd.
    Toeval wil dat we dit boekje nu behandelen op de bijbelclub.

    Leuk log :D.
    Liefs:Wilma.

  3. Van huis uit ben ik niet opgevoed met een bepaald geloof ,maar ik ging zondag’s wel naar zondagsschool ja dat hete zo ,en daar deden ze leuke spelletjes en er werd wel uit de bijbel voorgelezen .Streng waren mijn ouders niet ,maar meer bezorgt dat mij wat zou overkomen ik was de jongste thuis en daar waren ze zuinig op .Mijn 2 oudere broers waren gek op hun kleine zusje en namen mij ook vaak mee naar de voetbal .Toen ik verkering kreeg was dat natuurlijk gelijk over ik was 15 jaar toen ik Ton ontmoete ,en moest om halfelf thuis zijn veel te vroeg natuurlijk ik wilde uit !Ooit heb ik een keer zo laat gemaakt dat mijn broers moesten gaan zoeken ,straf kreeg ik niet maar wel Ton werd op het matje geroepen .Paar jaar later zijn mijn 2 broers verongelukt 1970 door een auto ongeluk .En toen hebben Ton en ik een moeilijk tijd meegemaakt ,mijn ouders waren ontroostbaar en nog veel meer bezorgt om mij ik kon geen kan op .we zijn dan ook een jaar later getrouwd en bij mijn ouders gaan wonen .Weg was mijn vrijheid.Maar goed je deed het voor hen zij hadden zoveel verdriet en ik heb me volledig weggecijferd.Jaren later is me dat goed opgebroken .Maar ik geloof nog steeds in mijzelf ….en dat voelt goed .
    Liefs ida

  4. Heel goede log. Je bent er goed uit te voorschijn te komen. Ik ken echter ook mensen die nog steeds het gevoel hebben dat ze slecht geboren zijn en ook slecht dood zullen gaan. Omdat hun ouders dat zo zeiden. Het heeft mij geleerd hoe verantwoordelijk ouders met hun woorden zouden moeten omgaan. Daarom vind ik jouw regels aan het eind zo goed. Niet omdat IK het zeg maar motiveren, het waarom duidelijk maken. Waar geloof is vrij van angst.

  5. Ik ben ex-gereformeerd. De regeltjes hebben mij ook vreselijk benauwd en zelfs weggejaagd. Nu zit ik bij een evangelische gemeente wat me erg goed bevalt en ook hier heb ik moeten leren dat het nergens perfect is.
    Onze kinderen zitten op een GKv school en ik merk dat er wel al veel is veranderd, ook de kijk van mijn ouders op bijvoorbeeld kinderdoop/opdragen.

    Volgens mij komt mijn zwager binnenkort bij jullie preken…

  6. David Heek (www.davidium.nl) Ik las in zijn preekschema dat hij binnenkort in E.-Zuid een paar keer gaat preken en ook nog een keer in E.-Noord. Ik ging er vanuit dat dat dan wel bij jullie zou zijn…

  7. Overwegend een herkenbaar verhaal wat je schrijft. Maar kennelijk plaatselijk wat verschillen. Het niet televisie kijken ben ik achteraf pas gaan waarderen. Tijd voor elkaar en leuke dingen doen met elkaar. Eropuit, spelletjes doen of gewoon lekker niets. Hier in huis dus nog steeds regel, niet omdat het moet, maar omdat we het graag willen. Ook vond ik het fijn dat we op een gegeven moment over het niet schaatsen konden praten en het niet domweg verboden werd. Conclusie was, waarom niet? Mits je op tijd weer schoon en fit in de kerk zit. We gingen toen niet terwille van de mensen die nog niet zover waren. Tijden veranderen gelukkig.

  8. Vroeger was het wel héél streng ja…ik had een vriendinnetje die streng gereformeerd was.
    Wij hadden dat thuis gelukkig niet…wij waren(zijn) hervormd.
    Ik mocht dus wel buiten spelen op zondag, en naar de film.
    gelukkig worden de meeste mensen er niet beroerder van.

    Ik moest wel om elf uur thuis zijn….een keer was ik veel te laat thuis, mijn moeder was denk ik net zo boos als die van jou toen…en zei…als het dan gezellig is, bel dan even.
    Dat heb ik één keer gedaan….ik mocht toen wel tot half twaalf weg blijven…dat zet toch geen zoden aan de dijk als het gezellig is…dus dat bellen deden we niet meer…dan maar boos!!!

    fijne avond…liefs Carla.

  9. tja Hanneke, die opvoedingsregels zijn intussen al veel versoepeld wellicht. Ook al zijn wij helemaal niet zo “benepen” opgevoed, toch waren er bij ons ook wel regeltjes om ons aan te houden. Maar net als jij zijn we (mijn broer en ik) tot sociale mensen uitgegroeid.
    Ik denk dat je in iedere generatie wel diezelfde voorbeelden kan terugvinden hoor. Alleen zijn die regels wat verschillend van toen…

    Groetjes!

  10. ik ben RK opgevoed en dat in limburg…toch veeeeel minder streng…ik schrik ervan..je verhaal leek me iets van mijn ouders….maar …je bent er een bijzonder goed mens door geworden dus slecht is het niet;-)

  11. Enigszins herkenbaar. Ik ben RK opgevoed en moest elke zondag naar de kerk (één keer dan). Maar soms treuzelden mijn zus en ik expres en waren we te laat. Want zonder ontbijt mochten we ook niet weg. Dan moesten we op de fiets naar een dorp verderop of zelfs met de bus naar de stad (Amsterdam). Daar gingen we dan op zo’n rustige zondagmorgen winkels kijken. Mijn vader was dus heel streng maar ging zelf nooit. Dat heb ik nooit begrepen en werd daar ook vaak narrig om. Toch tot mijn 20e (toen ging ik trouwen) gewoon gedaan wat hij wilde omdat je dat nou eenmaal gewoon deed…

  12. Ach ja, Dé regeltjes. Mijn moeder is op zondagavond blij dat de zondag om is. Zo’n lange dag, zegt ze dan. Maar geen haar in d’r hoofd die eraan denkt om de breinaalden ter hand te nemen en een steekje te breien.
    En dat Wilma niet mocht fietsen op zondag, weet ik me nog heel goed te herinneren, ik mocht wel fietsen en dan kon ze mooi achterop. Ha,ha 🙂

Zeg het maar:

