Naar Amsterdam

Vandaag hadden we ons dagje Amsterdam.
Tien minuten voor half elf stapten we uit op Amsterdam CS.
Direct waan je je in het buitenland, want een voertaal is er niet. Er wordt Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans gesproken. Amper buiten het station waren we al bijna getuige van het vroegtijdig einde van een Amerikaan onder tramlijn 11. Gezien zijn Amerikaanse omvang, had het ook heel goed kunnen zijn dat de tram zou zijn ontspoord. Gelukkig ging het net goed, maar wij waren gewaarschuwd: hier gelden de wetten van de jungle, the survival of the fittest.
We volgden de meute richting Dam, want daar moesten we heen. Madame Tussauds stond als eerste op ons lijstje.
Al snel bleek dat mijn lijstje er iets anders uitzag dan die van Mojo, maar daarover later meer.
Slim als we waren, hadden we onderweg al tickets gekocht. Dat zijn eigenlijk gewoon toegangskaartjes, maar in Amsterdam spreken we geen Nederlands.
We hoefden dus niet in de rij te staan, al was er net een groep Duitse studenten die ook gereserveerde kaartjes hadden en eerst naar binnen ging. Moesten we toch nog wachten totdat Uli, Otto und Lize gevonden waren.
Eenmaal langs de kassa werden we direct de lift ingebonjourd en misten zo ons fotomoment met Obama. Jammer voor Obama.
Drie jaar geleden was ik met een andere dochter naar Madame Tussauds geweest en ik wist dat ons op de bovenste verdieping een traumatische ervaring stond te wachten, het griezelhoekje. Ik liet de keuze aan Mojo, inwendig hopend dat ze er niet in zou gaan. Gelukkig zag zij de lol er ook niet van in, vrijwillig een hartverzakking op te lopen. Dus hebben wij heel discreet de sluiproute genomen en de griezels gelaten voor wat ze waren.
De wereldleiders vond Mojo niet zo interessant, behalve Willem en Maxima herkende ze ook niemand. Niet helemaal waar, want de vorige Paus kende ze wel: die hangt bij ons als koelkastmagneet (souvenirtje uit Rome).
Snel door naar de artiesten,  toen gingen we los: ik had een goed gesprek met George Clooney over onze gezamenlijke toekomst, Mojo strikte Johnny Depp voor een rol in zijn nieuwe film en tenslotte mocht ik David Beckhams sixpack even voelen, Victoria was net even winkelen, vandaar. Toch keek hij me een beetje vuil aan, laat maar die Becks.
Na alles en iedereen te hebben gezien moesten we even bijkomen van al onze indrukken met een kop cappuccino/warme chocolademelk-met-slagroom en een gebakje.
Niet lang, want we moesten de rondvaartboot halen die ons een stukje Amsterdam vanaf het water liet zien. Het was echt geweldig zo de toerist uithangen in eigen land. Ook nu waren we weer een van de weinig Nederlandssprekenden aan boord. We hebben van alles gezien, mooie grachtenpanden, kerken, bruggen, de Jordaan (wie wist dat de naam niet komt van de rivier in Israël, maar van het Franse woord voor tuin: Jardin?) en een heleboel woonboten.
Na dit avontuur opperde ik naar het Rijksmuseum te gaan: kom maar op met die cultuur! Maar Mojo vond het een beter plan om de Kalverstraat te gaan ontdekken. Die Nachtwacht hangt er volgend jaar ook nog wel, maar die laarsjes zijn dan weg.
Tegen zo’n argument is natuurlijk niets in te brengen en we shopten en we shopten….tot onze benen ons vanzelf naar het station brachten.
Om half zes waren we weer thuis.
En om jullie te plezieren zit ik nu weer achter de computer om een verslag te maken. Dit is het laatste wat ik vandaag doe.
Straks gaan de beentjes lekker omhoog en kom ik niet meer van de bank af.
Tot morgen.

Amsterdam

15 gedachtes over “Naar Amsterdam

  1. Wat een heerlijke dag en ook nog mooi weer geweest zeker? Ach meid houd jij het nou maar bij je eigen hushpuppie hoor, al die wassen beelden, daar is niks aan!
    Moest weer vreselijk lachen om dat verhaal van die Amerikaan, mens waar haal je het toch vandaan…
    Bedankt hoor dat je ons nog weer blij hebt gemaakt met deze leuke blog ondanks je moeheid!
    Liefs, Trees

  2. Wat een heerlijke dag Hanneke.
    Dat van de jordaan wist ik niet, wel leuk om te weten.
    Dus je ligt nu met de beentjes omhoog op de bank, begrijpelijk na zo,n dag.
    Wat heb je dat leuk gedaan met de foto,s zo in een blokje,super hoor.

  3. Dat was dus een hele gezellige dag! Ik heb enkele jaren in Amsterdam gewerkt bij de AMRO-bank op het Rokin, herlijk midden in het centrum en Amsterdam verveelt mij nooooooit! Wil je nog een keer echt gaan voor het winkelen dan moet je een keer de Negen straatjes bezoeken. De Negen Straatjes zijn een aantal zijstraatjes van de Prinsengracht, de
    Keizersgracht, de Herengracht en het Singel in Amsterdam-Centrum. Het is een leuke omgeving, ook heerlijk om te wandelen en te genieten! http://www.nlstreets.nl/NL/winkelen/amsterdam/de-9-straatjes–18/

  4. Wat hebben jullie veel gedaan in één dag zeg, niet verwonderlijk dat je moe bent na zo’n dagje. Maar zo te lezen hebben jullie volop genoten en was het een dag om niet snel te vergeten… al was het denk ik even schrikken met die Amerikaan 🙂

  5. tis toch net alsof je echt met je George aan tafel zit de babbelen..haha…en Johnny…oh geweldig, je weet mijn hond heet orlando (bloom) maar depp had de voorkeur voor me, maar ja, johnny is niet zo een leuke naam voor een hele mooie zwarte hond;-)
    leuke dag..

  6. soms lijkt het zo vanzelfsprekend, dat het toerisme in eigen land vaak over het hoofd gezien wordt. Maar er valt best heel wat te zien en te beleven in eigen land, zo ook in België.
    Ik kan evenwel met de hand op de borst zeggen dat ik één van die landgenoten ben die al heel veel gezien heeft in eigen land.
    Jaaaaaaaren geleden ben ik ook eens in Amsterdam geweest, en net zo’n boottochtje gemaakt + Mme Tussaud bezocht. Van George Clooney en David Beckham was toen nog helemaal geen sprake… 😉

    Groetjes!

  7. Dat was een lekker dagje uit ,Leuk die ontmoeting met George Clooney (lekker ding) haha .Ben er zelf nog nooit geweest ,maar een rondvaart door de grachten dat is genieten naar de mooiste grachtenpanden ,zeker 1 keer per jaar doen we zo,n uitje met de nichtjes ,lekker ergens lunchen en slenteren door de straatjes .
    Liefs ida

  8. Zo’n dagje is heerlijk.. Eigenlijk moet je na zo’n vermoeiende voetdag even de voetjes laten masseren of een voetenbadje nemen.. Dat maakt de dag helemaal perfect! 😀

    Liefs, Simonatoetje (Ik was lang weg, maar nu ben ik weer terug =P)

Zeg het maar:

