Alleen

Ik sta met mijn dertienjarige dochter op het station. Ze heeft afgesproken met een paar vriendinnen om te gaan shoppen in een andere stad.
De trein komt eraan, ik geef haar een ferme kus op de wang.
‘Goed uitkijken bij het overstappen en niet bij vervelende kerels in de coupe gaan zitten.’
‘Ja mam, nee mam, ik ben geen baby meer.’ De ogen rollen nog net niet.
De trein gaat weg, vrolijk zwaait ze naar me. Ik blijf staan tot de trein in de verte verdwenen is.
Een half uurtje later belt ze me. Ik hoor haar met haar vriendinnen giechelen.
‘Ik ben er hoor mam. Tot vanavond, doei!’

Ze staat met haar dertienjarige dochter aan de haven.
Haar zeilboot vertrekt zo.
Ze geeft haar een dikke kus.
‘Zal je goed uitkijken voor olietankers, hoge golven en haaien?’
‘Ja mam, ik ben geen baby meer.’ Ze rolt nog net niet met haar ogen.
De boot zeilt weg. Vrolijk zwaait ze naar haar moeder, tot ze uit het zicht is.
Een uurtje later belt ze. ‘Het gaat goed mam, tot over een halfjaar!’

Sorry hoor, maar je moet toch wel gestoord zijn om je dertienjarige dochter een solo-zeiltocht rond de wereld te laten maken.

20 gedachtes over “Alleen

  1. tja, toen ik het las in de krant dacht ik dat ik niet goed las..ik was me een voorstelling aan het maken…..in ieder geval kijk die man anders tegen 13 jarige aan dan wij ;-(

  2. ik begrijp best je bekommernis, Hanneke.
    Maar wellicht zal dit geen snel opgekomen grilletje zijn, en zal die 13-jarige zich best wel van slag kunnen trekken. Ik zou het in elk geval ook niet toelaten, maar de ouders kennen hun kind vast beter dan wij dat doen…
    Het lijkt me toch maar een gevaarlijke tocht voor een (jong) meisje alleen

  3. Vandaag las ik dat dit meisje in Engeland het ook heeft geprobeerd.
    Ze stond toen onder toezicht van jeugdzorg en was tijdelijk uit huis geplaatst.
    Volgens de vader werd er toen alleen maar eventjes op haar gelet.
    Het is van de zotte dat zoiets wordt toegestaan door ouders.
    De aandacht die pers hier aangeeft begrijp ik niet.
    Het kind heeft toch leerplicht? Dus naar school en dromen doet ze dan maar in bed.

  4. ja idd ben je niet goed wijs!
    13 jarige meiden moeten gewoon lekker kunnen giebelen, stiekem dromen van leuke jochies, en zo nu en dan ook nog eens met de barbies spelen.
    zeilen om de wereld kan altijd nog………of willen papa en mama pronken met hun kleine dochter lief die de jongste zeilster rond de wereld is??

  5. Precies. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt mijn dochters op hun dertiende zoiets te laten ondernemen. Ongeacht hoe goed ze kunnen zeilen of wat dan ook. Twee jaar!!! Wat kan er wel niet allemaal gebeuren en dan heb ik het nog niet eens over de leerplicht.

  6. Zelf zou ik er niet aan moeten denken dat mijn dochter op dertien jarige leeftijd zoiets had willen ondernemen. Wat deze ouders bezielen vraag ik me dan ook af 🙂

  7. Niet bij enge mannen in een coupé? Maar een enge man ziet er juist niet ‘eng’ uit. Da’s het probleem.
    Hadden ze maar een sticker op hun voorhoofd! Of een lange regenjas aan (valt wel op met dit mooie weer).
    Moet er zelf ook niet aan denken, misschien maandenlang op de oceaan, omdat de wind gaat liggen, of juist een erge storm? Of kapers??

  8. Goed stukje Hanneke. Wat bezielt die ouders?? Heeft dat meisje geen andere interesses en hoe wil ze onder de leerplicht uitkomen? Als mijn zus haar kinderen een paar dagen eerder voor het begin van een vakantie van school wil houden om eerder te kunnen vertrekken, dan krijgt ze daarvoor geen toestemming!!!??
    En de pers zou er inderdaad niet zoveel aandacht moeten besteden, ik hoorde gisteren dat Laura al is benaderd voor een boek en/of film??? Het moet niet gekker worden……

  9. Het is zo idioot dat ik me afvroeg of het geen publiciteitsstunt was. De achtergronden ken ik niet en ik vind het net zo bezopen als iedereen, maar ik denk dan meteen daaraan. Want met wat voor boot gaat ze, zag ik op de BBC? Ik bedoel maar.

  10. Inderdaad GESTOORD maar dan zelfs met HOOFDLETTERS! Echt te gek voor woorden. Helaas is het nog niet helemaal van de baan maar ze staat nu wel onder toezicht van Jeugdzorg, hopelijk wordt er echt besloten dat het GESTOORD zou zijn…mijn hemel, 13 jaar!

  11. Tja wat bezielt zo,n kind hé ,mijn kleinzoon moet dinsdag voor het eerst naar de middelbare school op de fiets over druke wegen ,ik doe nu al geen oog dicht !Laat staan dat je je kind overleverd aan die grote woeste zee .
    Goed dat de rechter anders heeft besloten ,maar laura geeft niet maar op zo ik hoorde ,ze maakt eerst haar school af en dan gaat ze als nog pfffft het zal je kind maar wezen .
    Fijn weekend
    Liefs ida

  12. Ik ben blij dat ik geen dochters heb. Maar een zoon van 13 zou ik ook niet laten gaan! Een kind stuur je gewoon niet alleen de wereld in of de zee op.

  13. Claudia de Breij zei het heel mooi: ze heeft al heeeeeel lang deze wens. Al vanaf haar 10e!!! Dat is wel 3 jaar! 😉
    Bedankt voor je reactie op mijn blog!

    Overigens, ik hoorde gisteren dat de moeder van het meisje ook ineens een mening heeft. Ze is er op tegen dat haar dochter gaat maar is bang dat ze het contact verliest als ze dit hardop zegt.

Zeg het maar:

