Hart

Half zeven. De bel gaat.
Aan de deur staat een man van middelbare leeftijd met een blauwe collectebus.
Na een kleine zoektocht heb ik mijn portemonnee gevonden. Er zit zowaar nog wat kleingeld in.
‘Waar is het voor?’ vraag ik.
Niet dat het iets uit maakt, ik geef toch wel iets.
‘Voor de hartstichting.’ antwoordt de man.
‘Ah, goed doel.’
Ik gooi een paar euro in de bus.
Dan vraagt de man om een vuurtje voor zijn sigaret.
‘Is dat niet slecht voor het hart?’ vraag ik.
‘Och,’ zegt de man, ‘ik geloof niet dat het veel kwaad kan. Goedenavond.”

—-

Een waargebeurde One-O-One

9 gedachtes over “Hart

  1. hartverstikkend slecht van deze collectant.
    Ik had graag jou gezicht willen zien bij zijn vraag om een vuurtje en zijn reactie op jou vraag.
    (moest wel even lachen na het lezen trouwens)

  2. tja…die man ziet het gevaar er niet van in…ach, soms denk ik, als hij maar gelukkig is en nog heel veel collecteert..jammer van Aagje…wacht met spanning af..

  3. Tja ik weet niet hoe ik gereageerd zou hebben…….. ik denk dat ik het er zwijgend toegedaan zou hebben want ik vind die hetze tegen de rokers al veel te overdreven… en daarbij iedere volwassene heeft toch een eigen verantwoordelijkheid? Misschien collecteert die man juist wel zodat hij dan zijn peukje kan opsteken omdat hij het thuis niet mag? Wie zal het zeggen…

    Evengoed wel een mooie en realistische One-0-One hoor!

    Lieve groeten Melody

  4. En ook deze is zeer goed geslaagd!
    Je had ook kunnen zeggen, dat je geen aansteker of lucifers hebt, dan heeft de man in ieder geval tot het volgende huis niet gerookt.:-)

Zeg het maar:

