Opzienbarend onderzoek

Vanochtend las ik de uitkomst van een opzienbarend onderzoek in de krant:
Helft van spijbelaars heeft gescheiden ouders.
Zo, denk je dan, dat is een forse uitkomst.
Maar dan denk je er eens goed over na en is de uitkomst heel logisch.
In de eerste plaats heeft de andere helft van de spijbelaars geen gescheiden ouders. Normaal gedrag dus.
In de tweede plaats heeft bijna de helft van alle kinderen gescheiden ouders.
Eigenlijk is de uitkomst in die zin opzienbarend, dat er zoveel kinderen van niet-gescheiden ouders spijbelen.
Het spijbelgedrag van de ‘gescheiden’ kinderen zou te verklaren zijn, doordat er maar een ouder is die toezicht houdt op het kind. De onderzoekend psycholoog heeft zeker nog nooit van werkende ouders gehoord.
Waarschijnlijk heeft die onderzoeker vroeger zelf te vaak gespijbeld en kon alleen nog maar bij de LOI studierichting Psychologie terecht.
Gescheiden ouders, denk ik.

5 gedachtes over “Opzienbarend onderzoek

  1. Nou, mijn kinderen hebben ook gescheiden ouders, helaas. En ik heb ze na de scheiding zelf opgevoed. Maar er heeft er niet eentje gespijbeld en ze hebben keurig hun diploma’s gehaald. Het enige dat ik maar niet gedaan krijg is dat mijn zoon zijn spullen netjes houdt en geen zootje van mijn huis maakt. Want aan huishouden gaat hij zijn tijd niet besteden, kraait hij hoog van de toren. Hanneke, ik heb alles al geprobeerd, van zoetgevooisd tot streng. Heb je een tip voor me?

  2. @plato: wij zijn niet gescheiden,maar toch hebben mijn kinderen vaak genoeg gespijbeld.
    waar zou dat dan vandaan komen?
    een tip voor jouw probleem: heel diep adem halen en hem de hint geven dat hij zolangzamerhand zijn eigen puin-imperium moet gaan beginnen.
    (maar het is ook wel weer gezellig, zo’n vent in huis)
    kortom: ik weet het ook niet!!

  3. Ik heb vroeger op de middelbare school veel gespijbeld, maar mijn ouders waren niet gescheiden. Zo kan het dus ook en uiteindelijk m’n einddiploma behaald. Wat waren mijn ouders tevreden en blij.
    Ik wens je een goed weekend.
    Saludos de
    Albert

    P.S. M’n complimenten voor je foto links. Veel beter Hanneke dan de vorige en ……… …. wat een lekker kleurtje op je gezicht. Mag toch gezegd worden.

  4. Jemig, wat ben jij productief! Het is verdorie niet bij te benen!:-)
    Spijbelen komt in elk deel van de bevolking voor, gescheiden ouders of geen gescheiden ouders, arm of rijk, het maakt allemaal niet uit.
    @Plato
    Weet je wat nou zo gek is? Zodra hij zijn eigen huisje heeft, moet alles keurig netjes zijn!

Zeg het maar:

