Slapeloosheid

Ik slaap slecht en dat is vervelend.
De laatste, pakweg, vijftien jaar, word ik ’s nachts regelmatig wakker en dan duurt het weer even voor ik weer in slaap val.
De laatste tijd heb ik ook moeite met inslapen.
Ik heb alles al geprobeerd: geen koffie of thee, na acht uur niet eten, geen alcohol, niet op de computer, geen spannende film kijken, boek lezen, geen boek lezen, een beker warme melk drinken… niets helpt.
Om tien uur begin ik met overgave te gapen. Rond elf uur sleep ik me naar boven en val goed moe in bed. Ik doezel wat weg en dan ineens ben ik klaar wakker.
Dan begint het gevecht met mijn kussen. Sokken aan, want koude voeten. Sokken uit, want warme voeten. Linkerzij ligt niet, rechterzij nog slechter, rug- en buiklig ook geen succes.
Intussen ligt meneer zijn tweede bos al door te zagen. Hoe doet hij dat toch? Ik geef hem een venijnige zet, want als ik niet slaap, slaapt er hier niemand. Meestal heeft het maar weinig effect en snurkt hij nog harder door.
Uiteindelijk val ik toch een keer in slaap, want ik word wakker van de wekker. Slaapdronken sleep ik me uit bed. Vanavond ga ik vroeg naar bed.
Ik heb besloten middelen te gaan gebruiken, want zo kan het niet doorgaan.
Geen pillen, want daar hou ik niet van, die chemische rotzooi in mijn lijf. Bovendien ben ik een slechte slikker. Grote kans dat ik midden in de nacht wakker schrik omdat ik mijn slaappil vergeten ben.
Ik heb een homeopathisch middeltje gekocht, baat het niet, dan schaadt het niet (denk ik).
Er is alleen een probleem. Volgens de bijsluiter moet je het een halfuur voor het slapengaan innemen, maar daar ligt nu net de moeilijkheid: hoe weet ik nu hoe laat ik gaat slapen?
De ene keer is dat elf uur en de andere keer slaap ik om drie uur nog niet.
Om wakker van te liggen toch?

13 gedachtes over “Slapeloosheid

  1. Ja, da’s erg vervelend. Ik had er alleen tijdens m’n zwangerschappen last van. Nu slaap ik als ik mijn bed alleen al ZIE!

    Succes met je middeltjes en je moet je man gewoon even in zijn neus knijpen alstie snurkt, net zolang tot hij naar adem begint te happen: probleem (tijdelijk) opgelost 😉

  2. pfftt..ik heb geen advies…glas rode wijn verricht bij mij een goede slaap nacht…een goede avond wandeling..is dat niks?
    ik hoop dat een sleeping thee-tje helpt…

  3. Ook toevallig, mijn laatste blog gaat over slapen. Ik ben ook een slechte slaper, ooit dronk ik melissethee voordat ik naar bed ging maar na verloop van tijd hielp dat ook niet meer, zucht (oftewel gaap!). Ik ben benieuwd of het homeopathisch middeltje gaat helpen, succes!!

  4. Niet goed kunnen slapen is erg vervelend.
    Een goed advies heb ik niet voor je, mijn ervaring hierin is dat het helpt wanneer je toch op vaste tijden naar bed gaat.
    Niet altijd met de bedoeling om te gaan slapen maar gewoon naar bed gaan om te rusten.
    Voor vanavond lekker slapen en morgen gezond weer op,zoals Sonja Barend altijd zei.

  5. Haha, ja, dat kan een probleem zijn.
    Mijn moeder zei vroeger altijd, als ik riep dat ik niet kon slapen: “Blijf nou maar gewoon liggen. Slaap je niet, dan rust je toch.” Wat moet je daar nou tegenin brengen?:-))
    Dat middeltje moet je natuurlijk nemen, een half uur voor je naar bed gaat, met de intentie om te gaan slapen. Mocht je andere dingen van plan zijn, ja, dan weet ik het ook niet.;-)

  6. Je hebt toch geen zorgen over de dagen van morgen? Pieker je niet teveel over je eigen gezondheid? Het bedrijf van je man loopt dat goed?
    M.a.w. ben je in staat om met een leeg hoofd te gaan slapen of alleen aan leuke dingen te denken. We weten dat we makkelijk praten hebben, want jij bent degene die er last van heeft, maar toch als buitenstaander proberen we met je mee te denken.
    Bij deze met man en gezin een fijn weekend. Zaterdag een superdag qua weer!
    Saludos de Albert y Mara

    P.S. En nog gefeliciteerd met Lisa, dat waren we vergeten te plaatsen bij de vorige log.

  7. Wat een vervelende toestand, je hebt je slaap zo nodig!
    Probeer eens SleepzZ Melatonine, slaap je van in maar ook door en is geen chemisch middel, gewoon bij de apotheek kopen. Ik heb van horen zeggen dat het erg goed werkt…
    Enne…gewoon tegen jezelf zeggen om 11 uur ga ik slapen en dan een half uur van tevoren innemen.
    Pfffff anders weet ik het ook niet…
    Ik kan er eigenlijk niet over meepraten, alleen moet ik niet te vroeg naar bed gaan want dan ben ik om 4 uur half 5 klaarwakker en kom niet meer in slaap of pas na een paar uur woelen. Dus rond 12 uur ’s nachts moet ik mezelf dwingen naar bed te gaan want ik ben toch wel een avondmens. Maar ik zet de wekker nu ik alleen ben want uitslapen kan ik wel. Permiteer ik me wel af en toe natuurlijk.
    Sterkte!
    Liefs, Teresa

  8. inderdaad een groot probleem joh en kun je ook niet hebben he;(
    zou het door de hormonen kunnen komen ook?
    ik wens je een goede nachtrust toe en hoop dat het middeltje zijn werk gaat doen? en anders tóch die houten hamer mee naar boven? alhoewel…..óók weer zo drastisch;)
    tsja…..weet het ff niet.
    wens je een fijn en vooral uitgerust weekeind toe met liefs van mij..;)

  9. Tja de overgang misschien ,Ik heb geen moeite met het inslapen maar het vervelend is dat ik een paar s,nacht naar toilet moet ,jeetje dat is nou ouder worden hé .Misschien een wandelingetje voor slapen gaan ?
    Sterkte meid .
    Fijne avond
    Liefs ida

  10. vroeger had ik geen enkel probleem met inslapen, maar sinds ik m’n werkritme heb moeten wijzigen valt het niet mee om de slaap te vatten.
    Gelukkig komt daar eind september (normaal gezien) een eind aan…

    Misschien toch maar een klein glaasje rode wijn overwegen net voor het slapen gaan, Hanneke?

    Groetjes!

Zeg het maar:

