Boerka

Wanneer je in een grote stad woont, heb je ze vast al vaker gezien, de vrouwen in een boerka.
Maar in ons opgeschoten dorp, dat ook nog eens midden in de ‘Bible belt’ ligt en lange rokken en vlechten de dresscode lijken te zijn, kijk je er nog vreemd van op als je een van top tot teen beklede dame voorbij ziet komen.
Vorige week zag ik er voor het eerst eentje in levende lijve. Aan de reacties van het winkelende publiek te merken, was ik ook niet de enige.
Helemaal in het zwart, met slechts een klein streepje als venster op de wereld.
De dame in kwestie, sprak overigens perfect Nederlands, en liep opgewekt en met ferme tred door de winkel, dus niets importbruid of iets dergelijks.
Ik ben voor vrijheid van meningsuiting en politiek zeer correct, maar ik moet zeggen, dat ik het niet plezierig vond. Ik voelde me zelfs een beetje bedreigd. Niet dat ik dacht dat ze een bomgordel onder haar gewaad verborgen had, maar je hebt geen idee wie er achter dat ding verborgen gaat .
Door haar rooster kan ze mij wel zien, maar ik weet niet eens welke kleur ogen ze heeft.
Ik ben bang dat we er aan moeten gaan wennen, maar het liefst had ik, dat het verboden werd.
Al was het alleen maar, voor die vrouwen die onder druk een boerka moeten dragen.
Of zouden die dan helemaal niet meer buiten komen?

7 gedachtes over “Boerka

  1. Mijn oudste dochter zag er laatst een in een grote speeltuin. Ze vroeg me later waarom die vrouw dat droeg. Ik probeerde het uit te leggen… cultuur, ander geloof dan wij, dat soort zaken.
    Ze trok een gezicht en zei: nou, ik vind het maar raar. Er kan toch maar zo een man onder zitten?

    In mijn (über-christelijke) woonplaats zie je ze ook nooit. Een paar maanden geleden liep er wel een voor ons huis langs en ook dat gaf mij een onprettig gevoel. Ik herken je blog dus helemaal!

  2. Dit blog is heel herkenbaar…. Ik vind het ook niet prettig om geen ogen te kunnen zien. Bij mensen die ik voor het eerst ontmoet, kijk ik altijd als eerste naar de ogen, de spiegels van de ziel!

  3. Afgelopen zaterdag ook voor het eerst een compleet ingepakte vrouw gezien in het winkelcentrum in Amsterdam Noord. Ik zeg wel “vrouw”, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, want helemaal ingepakt.:-)
    Ook ik vind, dat zoiets eigenlijk verboden moet worden. Het hoort en past niet in ons land.
    Het is een angstig idee, niet te weten wie er in zo’n verpakking schuilgaat.

  4. Ik zag deze damesjaren geleden in Frankrij zelfs zwemmen/baden in zo’n soepjurk. Geen gezicht,zelfs als je het een boerkini noemt. Ik vindt het discriminerend, zelf gewoon als mannetje gekleed maar je vrouw als vormloze vuilniszak de straat opsturen. Verbieden gaat me wat ver, maar ik zie liever een leuke vrouw in een gezellig zomersetje!

  5. Verbieden is het laatste wat je moet doen. Maar ook bij mij is de verleiding groot om dat heel hard te roepen. Ik ga er met een groten boog omheen. Ik wil iemand in de ogen kunnen kijken.

Zeg het maar:

