Hoe schoon is jouw huis?

Nu het wat beter gaat met mijn geblesseerde schouder, is de tijd van (opzichtig) lummelen voorbij. Het halfjaar ongelimiteerd niksen is me goed bevallen, maar nu is het mooi geweest.
Afgelopen dinsdag ben ik een schoonmaak inhaalslag begonnen en heb me, gewapend met schuurspons en ultrareiniger, op mijn smerige keuken gestort. Dat was ook hoognodig, want ik weet zeker dat bij een eventuele keuring van de Keuringsdienst van Waren, de boel ogenblikkelijk gesloten had moeten worden.
Waarom niemand mij ooit opgegeven heeft bij de schoonmaakdiva’s van het TV programma ‘Hoe schoon is jouw huis?’ is me een raadsel. (Of bestaat dat programma inmiddels niet meer?)
Het lijkt me absoluut super: je haalt je huis helemaal overhoop, smijt de inhoud van je frituurpan door de keuken, strooit een berg muizenkeutels en kattenharen in je kastjes en douchecabine, houdt een zielig verhaaltje: ‘Ik had een schouderontsteking…. snik… en mijn man en kinderen zijn absolute rampen in de huishouding…. snik…..snik…. mental breakdow….bladiebla’ en vervolgens komen daar Liny en Marja met hulptroepen aangerend. Gehuld in witte stofjassen en roze, met bont afgezette huishoudhandschoenen, plumeau en zeem in de hand, klaar om je te redden.
Zelf mag je je een dagje elders vermaken en bij thuiskomst is je hele huis spik en span, inclusief nieuw tafelkleedje en kaars op tafel.
Ja dat zou mooi zijn, maar hou maar lekker op met dromen, want dat gebeurt nooit.
Die vette keuken moet je helemaal zelf van zijn ranzige laag ontdoen. En de stinkende badkamer moet jezelf onderhanden nemen met een agressief antiekalk en schimmelwerend middel, dat zo slecht voor je gezondheid is dat je een gasmasker en beschermend pak moet dragen om geen gezondheidsklachten te krijgen. Terwijl Liny heel simpel met een tandenborstel en karnemelk de voegen weer blinkend schoon krijgt. Die Liny.
Na vier uur poetsen en boenen had ik weer een blinkende keuken. Zonde om te gebruiken.
Dat komt dan weer mooi uit, want mijn rug is gebroken, koken kan ik voorlopig wel vergeten.

17 gedachtes over “Hoe schoon is jouw huis?

  1. Ik heb een zelfreinigende keuken. ‘k Moet hem dus ook zelf reinigen…
    (en ook zo’n zelfreinigende badkamer, woonkamer, wc’s… noem maar op. ’t Is nooit klaar, er is altijd wel iets wat hoognodig zelfgereinigd moet worden… Ach ja, er zijn teveel leuke dingen in het leven, altijd poetsen is ook niet wat, toch?)

  2. Het blijven altijd vervelende klusjes…schoonmaken. Gelukkig ben je er weer even klaar mee, en kan de keuken er weer even tegen. Zelf heb ik weinig puf meer om de keuken een grote schoonmaak te geven, sinds ik weet dat we in augustus een nieuwe keuken krijgen…houd me alleen maar bij het noodzakelijke.
    Fijne donderdag 🙂

  3. Ja zo,n schoonmaakploeg wil ik ook wel voor mijn verjaardag.
    Maar die dag duurt nog zo lang dus ik ga de komende dagen ook zelf maar es weer aan de slag met het schoonmaken. Zal wel moeten!

  4. haha, zo werkt dat, je moet eerst de frituurpan met keutels en haren door je keuken gooien en dan komen de hulptroepen misschien, en oh wat erg als je dan net naast de pot pist…kun je alsnog alles zelf doen;-)
    zo hik ik nu tegen alle deuren schoonmaken aan, moet ook gebeuren, maar je rug. idd..
    ik ben nog niet zo dapper als jij was dus stel even uit;-)

  5. Ik heb niet echt een hekel aan schoonmaakklusjes maar……… ‘k ben er niet snel in, alles op het gemakkie, hahaha!
    Maar wat Karin schrijft ‘deuren schoonmaken’ dat stel ik best wel lang uit, dat vind ik nl. wel een vervelend klusje!

  6. Het is zinloos werk want het komt elke keer weer terug!
    Zelf baal ik altijd ontzettend als iemand naar het toilet moet (voor
    een grote boodschap) als ik het net heb gepoetst maar ik kan
    het ook niet hebben als ze met buikpijn rondlopen :))

  7. Haha, die laatste van Yvonne, dat heb ik nou ook altijd! Net de wc blinkend als een zonnetje, zijn de eerste remsporen al weer waarneembaar!
    Als ik de douche helemaal gepoetst heb, mag ook de eerste dagen niemand onder de douche… Helaas trekken ze zich niks van die regel aan…

  8. Zullen we Liny effe bellen en vragen of ze ook komt koken als er sprake is van een gebroken rug? Dapper gewerkt, Hanneke. Hoe mijn huis er uit ziet weet ik niet. Wan ik leef veel in Hasselt. Vaak bel ik mijn zoon en vraag hoe het huis er bij ligt. Vaag is vaak het antwoord. Ja, ja, goed hoor…hoor ik dan. Ik moet nodig weer even terug.

  9. Het duurt altijd een eeuwigheid voor ik aan een schoonmaakklus begin, maar dan is het ook wel hard nodig en het resultaat geeft erg veel voldoening.
    Maar het is geen hobby van me en dat zal het naar alle waarschijnlijkheid ook nooit worden.:-))

  10. Tja het is ook niet mijn hobby schoonmaken ,maar als alles weer lekker opgeruimd en schoon is heb ik altijd weer een voldaan gevoel al is het maar voor even !
    Liefs ida

  11. Ja ondankbaar werk he…Maar ja het hoort er nou eenmaal bij!
    Ik had hier een grote kabouter die met vroegpensioen was en die bood zelf aan om lekker al de klussen te delen, dus dat doen we nu en het werkt prima!
    Ik ga sporten of boodschapjes doen en de kabouter stofzuigt, dweilt en stoft mijn huisje en als ik terugkom is alles schoon! Super! Er zijn nog heel veel dingen die ik zelf doe maar het scheelt heel veel. En ik zet wel alles weer recht als hij langs geweest is want al mijn spulletjes staan altijd scheef of verkeerd, maar dat neem ik uiteraard op de koop toe, hahaha!
    Ga op zoek zou ik zeggen…

  12. oooooooo hoe herkenbaar toch wat je schrijft.
    ikzelf ben heel netjes en schoon en kan nu niks doen in huis;(
    je begrijpt mijn ergenis en frustratie dus? m, huis is m,n huis niet meer en oooooooooo gék word ik zo nu en dan.
    loslaten is een lesje wat ik nu moet leren,maar…..tis wel een keiharde hoor.
    maarre…doe je wel voorzichtig met je schouder nu? anders belast je hem weer te veel en ga je dat weer voelen joh,(hoor wie het zegt,hahaha) maar….tis wél zo joh! dus……
    liefs van mij weer…;) en nu met een mooi boek op de bank?;))

  13. nou zeg, je hebt me aangestoken met hoe schoon is jou huis;-)
    ik vanmorgen, keuken poetsen, koffie apparaat meteen even verwisselen met mooie rode mixer , even een ander beeld weer, het hele huis stofzuigen, de kamer, keuken, bijkeuken wc grote beurt en ook badkamer dweilen…is allemaal op dezelfde verdieping..en toen kapot moe, vervolgens de honden weer naar binnen laten, met een berg stro aan hun vacht, nat en modder buiten.maarrrr , het was schoon. 🙂
    omdat ik te moe was voor andere activiteiten ben ik lekker gaan uitwaaien met Orlando. En nu ga ik mosselen schoonmaken en daarna eten ..met een glaasje wijn..doei Hanneke, fijn weekend. morgen ben ik er niet… 😉

  14. Een collega van mij is inderdaad een keer opgegeven voor dat progamma. Het slaat nergens op, ze mocht ruim drie weken niks doen in huis, zodat de Diva’s beter uit de huishoudhandschon kunnen komen. Vernederend! Voor gemiddeld 15 euro per uur kun je vast wel een Mien Dobbelsteen inhuren die je kan helpen met de rotste klussen. Ik heb er geen hekel aan, maar vindt dat tv showtje toch wel behoorlijk misleidend.

Zeg het maar:

