De Tour

De mooiste drie weken van het jaar zijn aangebroken.
Vandaag begint de Tour de France.
De spanning loopt in huize B. al weer aardig op, want er valt wat te winnen met onze tourpoule.
Iedereen heeft zijn top twintig van beste wielrenners opgesteld en als die nu maar doen wat ze moeten doen: keihard fietsen, kun je daar punten mee scoren. Wanneer jouw ploeg het beste heeft gepresteerd, verdien je: ‘Eeuwige Roem’, en dat een heel jaar lang!
Rond vijf uur ’s middags, wanneer de eerste renners finishen, wordt het koortsachtig. We jagen onze favorieten op en springen een gat door het dak als ze winnen of vallen teleurgesteld neer om een gemiste kans.
De voorgaande jaren stond ik de eerste twee weken op een mooie tweede plaats, om uiteindelijk toch weer de op één-na-laatste te worden. (Worm B. zal wel gaan protesteren omdat zijn eerste plaats van vorig jaar niet in dit blog genoemd wordt. Maar dat ga ik mooi ní­et doen, hij heeft al kapsones genoeg.)
De competitie wordt steeds feller. Er worden uitgebreide studies gemaakt, urenlang op ‘snelste sprinter’ of ‘beste klimmer’ gegoogled. En iedereen weet: ‘ik heb het winnende team.’
De lijstjes hangen keurig op de toiletdeur, zodat je je op een verloren moment nog even goed kan concentreren op de etappe.
Eeuwige Roem is natuurlijk leuk, maar het meest verheug ik me op ‘de Avondetappe’. Het programma over de etappe van die dag, op een locatie ergens in Frankrijk, gepresenteerd door Mart Smeets. Iedere avond met twee andere gasten, die iets met de tour of Frankrijk te maken hebben. Leuke verhalen, filmpjes en anekdotes.
Buiten onder het afdak, genietend van een glaasje en een kaasje, laten wij ons informeren over van alles en nog wat over de Tour.

Nu is het écht zomer.

10 gedachtes over “De Tour

  1. ik protesteer niet alleen omdat ik niet genoemd wordt als winnaar van het laatste jaar maar heb verdorie de laatste 3(!) jaar gewonnen!!
    mijn trilogie is dus compleet daarom gun ik het dit jaar aan een ander…. maar ja met Dessel en Gerdemann kom je niet zo ver vrees ik…:P
    in ieder geval tot vanavond:)

  2. damn, als ik dat geweten had, dan schreef ik me natuurlijk ook in bij jullie, Hanneke!
    Lijkt me bijzonder spannend, zo’n competitie binnenshuis…
    Wie is voor jou nu al eindwinnaar favoriet?

  3. heb zelf ooit de tour gezien toen ik in frankrijk op vakantie was.hele happening om dat is mee te maken.
    verder heb ik er zelf niet zo veel mee,maar de competitie die jullie er thuis van maken vind ik dés te leuker hoor! hihi
    lief dat je even aan me dacht,leuk om te horen;))
    en neuh…valt soms écht niet mee.nog (maar?) 4 weken te gaan..zucht.
    fijne zondag met liefs van mij..;)

  4. Kijk dat laatste ga ik wel volgen ,de Avondetappe zo blijf je ook op de hoogte van de Tour .Maar wat jullie thuis met de tourpoule doen is helemaal leuk lekker spannend wie er zal winnen, succes er mee !
    Liefs ida

  5. als ik aan de tour denk dan denk ik aan het zwembad…in mijn jeugdige jaren;-) kreeg ik een abonnement voor zwemmen en ik lag dan ook de hele zomer, of eigenlijk zolang het zwembad geopend was met vrienden op de ligwei en was het warm dan zwommen we en was het te koud dan lagen we gewoon met kleding aan lol te trappen………..en altijd hoorde we de tour op de achtergrond, de radio stond vrij luid omdat de badmeesters het wilde volgen……jeugd sentiment dus.

    veel plezier en succes, dat de beste moge winnen….zowel in de tour en huize Hanneke. 😉

  6. Yep, ik geniet er ook van, en is de avondetappe te laat , zit ik de volgende dag voor de herhaling.
    Maar poulen in m’n eentje doe ik niet.
    Veel plezier en suc6..!!

  7. Ik heb niet veel met de Tour de France, maar de ‘thuiscompetitie’ bij jullie, dat klinkt wel heel gezellig! Als ik er aan denk kijk ik altijd wel naar de laatste etappe met de aankomst in Parijs! Veel plezier de komende weken met de competitie…..

  8. ik heb al enkele ritten aangestipt, Hanneke!
    Vooral die in Spanje vind ik bijzonder om te volgen omdat ik er zelf al geweest ben.
    En verder de bergritten, vooral die met aankomst bergop (wat er volgens mijn onderzoek maar 3 zijn), en met stip natuurlijk de voorlaatste rit met aankomst op de Mont Ventoux. Spektakel gegarandeerd, zo op de voorlaatste dag van de Tour!

    Cavendish won vandaag, zal wel de beste spurter van deze Tour worden volgens mij…

    Groetjes!

Zeg het maar:

