Leesgek

Schuldig! Ik ben leesverslaafd.
Als er maar letters opstaan, lees ik het.
Folders, bijsluiters, tijdschriften, kranten, maar het liefste natuurlijk boeken.
Een spannend boek of een romantische. Stevige literaire werken afgewisseld met chicklits.
Ik heb alleen één manco: ik lees vaak meerder boeken tegelijk.
Ook nu ben ik weer te gretig.
Was ik net begonnen in ‘Het Bernini mysterie’ de geïllustreerde versie -, bedacht ik dat Bernlef ook mooi was, ‘De onzichtbare jongen’. En toen ik het boek kreeg van Ilja Gort, moest ik daar ook even een beginnetje mee maken. Doe daar de biografie van Bono bij en je hebt een heerlijke cocktail.
Bernlef heb ik gisteravond uitgelezen. Bono ligt al een tijdje te wachten, die loopt niet weg. Het Bernini-mysterie ken ik al, dus laat ik nu eerst ‘Leven als Gort in Frankrijk’ maar eens uitlezen.
Ik ben benieuwd naar jullie boekkeuze. Laat maar eens horen, misschien lees ik dat boek dan weer door ‘Gort’ heen.

14 gedachtes over “Leesgek

  1. Dat je meerdere boeken tegelijk leest is niet ernstig hoor!
    Doe ik zelf ook regelmaatig.
    Lees ook nogal veel.
    En het liefst literaire thrillers.
    Laatst gelezen: De chinees van Henning Mankel.

    gr eva

  2. Lezen heb ik eigenlijk geen geduld voor, ben nogal snel weer afgeleid. Heel af en toe, lees ik een boek met moeite uit. Het laatste boek wat ik heb gelezen is “Een nieuwe aarde”van Eckhart Tolle. Het feit dat jij in meer dan één boek tegelijk leest, vind ik dan ook een hele kunst 🙂

  3. ik wàs een fervente lezer, ben ook een tijd begeleider geweest in de Bib voor de kinderboekenjury, maar sinds de pc ons huis binnen kwam is dat alles naar de achtergrond verwezen…
    Ik was vnl. liefhebber van spannende lectuur, en ook kinderboeken natuurlijk
    Maar 2 (of meer) boeken tegelijkertijd deed ik nooit. Kan je dan de spanning wel hoog houden, Hanneke?

  4. Dan ben je met mij snel klaar hoor!!
    Heb geen geduld om te lezen, en als ik in bed zou lezen gaan na de eerste twee regels de ogen dicht.
    Kan net de stukjes in de Margriet lezen, en de stukjes die jullie schrijven en dan houd het echt op.
    Toen ik zwanger was van de 1ste…boek na boek verslond ik, ik stond lezend te koken, de kleine was er en geen boek meer aan geraakt….de 1ste is gek op lezen….zou het dan toch geholpen hebben ??
    Ach…ik verdiep me wel in andere zaken.

    liefs Carla.

  5. ooooooo lezen vind ik ook zalig joh ,maar dan toch maar één boek tegelijk hoor.ik heb ook de onzichtbare jongen gelezen en was een prachtig verhaal he? en het leest ook zo prettig,inderdaad een heel goed schrijver bernleff.
    verder liggen er hier nog enkele boeken op mij te wachten dus voorlopig ben ik wel zoet.
    veel leesplezier joh!
    liefs van mij..;)

  6. Ik lees nooit meerdere boeken tegelijk, maar wel heel veel. Ben helemaal gek van boeken. Voor mijn smaak: kijk maar bij de boekrecensies die ik allemaal al schreef.

  7. Ik lees wat los zit en zou eigenlijk een Nee – Nee sticker op de brievenbus moeten plakken (niet serieus bedoeld, maar ik word erwel horendol van).
    De laatste tijd ben ik weer begonnen met lezen m.n. spannende historische romans van Wilbur Smith. Fantastisch hoe deze auteur over het Afrikaanse continent schrijft. Ook reisverhalen vind ik een verademing. Samen met Paul Theroux in drie dagen van Cairo naar Kaapstad of Michener’s boeken gaan er in als koek. Momenteel haal ik veel boeken weg bij Het Goed, een 2e hands winkel waar je soms een hele serie van een auteur kan kopen. Verder tracteer ik me (bijna) maandelijks op een nieuw boek. Dat kan een roman zijn maar ook filosofie kunst/cultuurgeschiedenis en sociaal/culturele geografische, esoterische , klassieke boeken spreken me erg aan. Maar ook Jan Wolkers, Cees Neuteboom, Zwagerman, Kluun etc. Gelukkig zijn er ook nog bibliotheken. Boekwinkels (Donner of Scheltema) hebben bij mij een grote aantrekkingskracht. Als ik even tijd heb ben ik daar wel te vinden.

    Ikzelf lees ook vaak meerdere boeken tegelijk en als ik een lekkere dikke pil en het boeit me, ben ik totaal in een andere wereld en wil er extra lang overdoen om van alle pagina’s te kunnen genieten. Ook lees ik rond een bepaald thema wat me opdat moment boeit.
    Ik ben niet zoals men noemt een boekenwurm, meer iemand die grote leeshonger heeft.

    Momenteel ben ik ‘De Welwillenden’ van Jonathan Littell bezig. Een schitterend boek over een Franse SS-er die met de Duitsers meevocht in Rusland, Oekraïne en de Balkan. De gruwelen van de 2e Wereldoorlog worden beschreven vanuit het perspectief van de dader. Het geeft, ondanks dat het totaal ‘fout’ was en is een totaal andere blik op de W.O. II.
    Ondanks dat ik weet dat de hoofdpersoon totaal verkeerd is dat maakt het juist interessant (ik verfoei alle gruweldaden die in die periode zijn gebeurd, ik ben ook tegen het stigmatiseren van bevolkingsgroepen, ook in deze tijd lopen er een paar rare mensen rond die de Holocaust niet erkennen en doen alsof het afdoen met een verzinsel).

    Ik wens je veel leesvoer toe!

  8. Lezen is inderdaad heerlijk en verslavend. Vroeger las ik wel 3 boeken in de week, was elke week vaste klant van de biep…
    Toen ik weer ging werken las ik alleen in de vakanties, maar dan ook alleen maar… Bijvoorbeeld, als we overdag van het strand afgingen om iets te gaan drinken, ging mijn boek mee.
    Tegenwoordig is het iets minder, de computer en internet is ook zo leuk…maar ik kan heerlijk genieten van thrillers en detectives.
    Net uit… “Nieuwe buren” van Saskia Noort.

Zeg het maar:

