Magnifique!

Een jaar of vier geleden zag ik hem voor de eerste keer op TV.
Hij was te gast bij ‘De avondetappe’, een programma rond de Tour de France, gepresenteerd door Mart Smeets.
Een markante kop, alpinopet en een snor met lange afhangende punten: Ilja Gort.
Hij vertelde over zijn leven als wijnboer in de Dordogne, Zuid Frankrijk.
Ongeveer tien jaar daarvoor had hij een vervallen wijnkasteel gekocht,  ‘Chateau de la Garde’. Hij had totaal geen ervaring in de wijnbouw, maar door hard werken en liefde voor het land en het product, is het hem gelukt er een prima Chateau van te maken. Met enkele van zijn wijnen heeft hij zelfs hoge onderscheidingen gewonnen op internationale wijn concours.
Zijn rosé ‘La Tulipe’ was voor een klein prijsje verkrijgbaar bij Albert Heijn, vertelde hij.
Die moest ik eens proeven, en inderdaad, een heerlijke wijntje.
Ik geef geregeld iemand zo’n flesje cadeau, en de onwetende ontvanger wordt dan ongevraagd getrakteerd op het levensverhaal van Ilja Gort. Want inmiddels weet ik veel meer over deze man.
Zo heeft hij een tijdje bij de Hells Angels gewoond en is hij componist van reclame tunes. Waaronder die van Nescafe, Heineken en Randstad Uitzenburohooo!
Ik ben gek op zulke weetjes. Je hebt er niets aan, maar ik vind het geweldig.
En nu heb ik het helemaal voor elkaar, want behalve de rosé, heb ik nu ook het boek ‘Leven als Gort in Frankrijk’.
Nog meer feitjes waarop ik mijn gasten kan trakteren bij een glaasje wijn.
Een lekker glas koele rosé, een leuk boek en veel informatie op de koop toe.
Ik ben vanavond onbereikbaar.

Santé!

Meer weten over Ilja en zijn wijnen? klik hier.

6 gedachtes over “Magnifique!

  1. Jammer dat ik geen wijntje lust ,maar het is een leuk filmpje ,misschien moet ik het gewoon eens proberen haha ,al is het alleen al om deze leuke vent .

    Liefs ida

  2. Bedankt voor deze extra informatie over Ilja Gort. Dat wist ik niet. Ga het dit weekend op mijn gemak lezen. Ook namens Albert wens ik je een fijn Pinksterweekend. De vogel in onze laatste log zal je vast mooi vinden. ‘Fly away’.
    Saludos
    de Mara

    P.S. Mijn favoriete wijn is Rioja, hoe kan het ook anders.

Zeg het maar:

