Met de complimenten van…

Ik heb een moeder gehad, die veel van ons hield. Dat liet ze uit alles blijken. Alleen, zeggen kon ze dat niet. Ze was sowieso niet scheutig met complimentjes. Nooit zou ze zeggen dat je er leuk uitzag of dat je haar mooi zat, of dat ze trots op je was. Als ik iets moois had geknutseld op school, was het mooi of goed, maar nooit: ‘Wat heb je dat knap gedaan!’. Ook later, toen ik allang volwassen was, zou ze nooit zeggen dat ze trots op me was of dat ze van me hield. En wat had ik het graag eens uit haar mond gehoord. Maar ze kon dat eenvoudig niet.
Misschien komt het wel daardoor dat ik slecht met complimentjes om kan gaan.
Als er iemand zegt dat ik een leuke broek aan heb, is mijn antwoord vaak: ‘O, die is van de C&A, 19 euro.’Of: ‘Ach, ik heb zomaar wat uit de kast gepakt hoor.’
En als iemand zegt dat ik er leuk uitzie, krijg ik een rood hoofd.
Herken je het? Want ik ben zeker niet de enige, die er moeite mee heeft. Let maar eens op hoeveel mensen lopen te schutteren als er iets aardigs over ze gezegd wordt.
Dochter drie gaat daar heel anders mee om. Al vanaf dat ze een klein krullenbolletje was, reageerde ze op een complimentje met een vrolijk: ‘Dank je.’
Dat is alles. Niets over dat haar haar wel mooi krult, maar ook verschrikkelijk klit. Of dat haar kleding bij de New Yorker vandaan komt en 15 euro kostte, of dat vriendinnetje X veel beter kan tekenen. Nee alleen maar: ‘Dank je.’
Hoe simpel kan het zijn!
Dankzij haar, leer ik ook beter te reageren en zeg ik soms ook gewoon: ‘Dank je.’
En weet je dat je van het geven van complimentjes, zelf ook nog eens vrolijker wordt? Dus waar wacht je nog op!

12 gedachtes over “Met de complimenten van…

  1. wat heb ik met herkenning je stukje gelezen. en wat gaaf toch dat we van onze kinderen kunnen leren;-)

    groetjes en een fijne dag en de grote complimenten voor je herkenbaar verhaal.

    Karin en de jolige groentjes.

  2. “Oja” zo herkenbaar ,ik had een moeder die jaloers was op mij ,en altijd negatief was naar mij toe ,nooit zag ik er in haar ogen mooi uit .Dus complimentjes krijgen van andere sloeg in de wind wist er geen raad mee .Maar het gaat steeds beter nu ,zomaar geef ik andere wel dat complimentje en krijg ze nu ook regelmatig ,maar moet er wel aan wennen hoor om daar mee om te gaan .Dus hanneke wat zie je er vandaag mooi uit !
    Liefs ida

  3. Nou Hanneke, de web-log foto is echt superleuk! Je ziet er geweldig uit! Zo, en aanpakken nu en niet verdoezelen. Mijn zusje is ook een beetje zo, heeft ook moeite met complimentjes! Maar waarom…slimme dochter hebt jij!
    Mijn moeder kon gelukkig wel zeggen dat ze van ons hield en trots op ons was, jammer dat je dat hebt moeten missen, maar ja de tijd was anders en het hangt er ook vanaf uit wat voor soort gezin je komt, daar wordt een mens nu eenmaal door beinvloed.

  4. @allemaal: DANK JE!!
    zie je: ik kan het wel 😀
    ik word er wel wat verlegen van.
    enne die complimentjes, die mag je ook aan een ander geven hoor, die waren niet alleen voor mij bedoeld.
    Maar ik ben er natuurlijk wel blij mee (bloos)

  5. Jou heb ik ook niet gezien in het dorp vanmiddag, maar was ik je tegen gekomen, dan had ik zeker gezegd: Meid, wat zie je er weer leuk uit vandaag!:-))

  6. Veel in je verhaal herken ik wel. Vroeger was het waarschijnlijk zo dat je niet al te veel complimenten moest uitdelen. Stel je voor dat je te veel naast je schoenen ging lopen. Gefeliciteerd met je diploma, bedankt voor de bloemen, en dat was het dan.
    Ooit heb ik eens tegen iemand gezegd dat ze het beste was wat me de laatste 25 jaar was overkomen. Dat is nog steeds zo. Ook na 29 jaar..

  7. Hanneke, ik heb altijd gevonden dat je er fantastisch uitziet. Bovendien lijkt je me als moeder en echtgenote een wereldwij…geweldige vrouw. Daarbij heb je een weblog waar de humor en levensvreugde van afstraalt. En kom me niet vertellen dat je voor 49,50 bij V&D in de aanbieding stond he? 🙂 Vandaar hier mijn complimenten. Echtgenoot zal het nog tien keer beter kunnen verwoorden. Vraag het hem maar.

Zeg het maar:

