De oude doos

Vroeger stond er bij ons thuis, boven in de linnenkast een kartonnen doos met foto’s.
Een allegaartje. Heerlijk om doorheen te spitten.
Foto’s van mijn oma als jonge vrouw, mijn ouders als twintigers, vakanties door de jaren heen en een enkele verjaardag. Veel foto’s maakten ze niet, dus het was overzichtelijk.
Wij hebben ook zo’n doos. Een blik eigenlijk.
Ooit heb ik een begin gemaakt met het inplakken van al die kiekjes, maar dat bleek onbegonnen werk. Twaalf jaar geleden ben ik er mee gestopt. Met als resultaat een enorme stapel foto’s in het blik, teveel om nog te bekijken.
Wel heb ik de foto’s gesorteerd per kind en netjes gebundeld. Dan kunnen ze ze zelf ooit nog in plakken, mochten ze daar de behoefte in hebben.
Maakten we vroeger alleen met ‘hoogtijdagen’ foto’s, met de komst van de digitale camera, schieten we ons wild.
Helaas worden die foto’s nooit uitgeprint en staan ze op een computerbestand of DVD.
En die DVD’s liggen ook in de oude doos. Klaar om bekeken te worden, maar dat doen we eigenlijk nooit.
Nu kreeg ik laatst een geweldig idee: we maken ieder jaar een jaarboek.
Ons eigen ‘aanzien van’ eigenlijk. Met alle hoogtepunten van het jaar. Oud en nieuw, verjaardagen, dagjes uit, vakanties, bruiloften, geboortes, sportevenementen, Sinterklaas, kerst, noem maar op.
In mijn gedachten, is dan een plank van de boekenkast gevuld met keurige digitale fotoalbums.
Leuk idee toch? Ik moet er alleen nog aan beginnen.

Het WOW woord deze keer: onbegonnen

17 gedachtes over “De oude doos

  1. Ik denk dat het een ‘om jaloers op te worden’ mooie versiering aan je muur zou zijn….een rij albums…. of een rij digitale fotolijsten (die ik persoonlijk er niet uit vind zien…) waarin die albums dan voorbij komen…

    Het is inderdad een hele klus maar niet onuitvoerbaar…. je moet het er voor hebben als je het eindresultaat echt wilt bereiken….

    Wel helder en realistisch geschreven, leuk!

    Liefs Melody

  2. ik vind het wel een leuk idee….maar euhh daar heb je wel dicipline voor nodig tadaaaa.Mijn passie is het niet en dat heb je echt nodig om zoiets jaar in en uit vol te houden.

  3. Goed idee. Elk jaar alles ‘inplakken’ of op een andere manier verwerken. Ooit liepen we ook jaren en jaren achter met de foto’s. Nu ben ik bij jan. 09!
    En laat ik een keer of vier per jaar de mooiste foto’s printen, om dus in te plakken. En dat gebeurt dus ook echt. Gonny schrijft bij, die is bij 2003 geloof ik.

  4. Ik vrees dat het hier ook zo is. Mijn digitale foto’s beginnen in 2003. Het zijn er duizenden. Ik denk er wel eens aan om al die talloze landschappen en weet ik wat voor kiekjes, maar gewoon te schrappen en alleen de foto’s van personen te houden. Want verder kijkt er nooit iemand meer naar. En al die bergen, kerken, markten, zeegezichten, duinen, weidevelden….wat moet je er in feite mee.

  5. Hemeltje lief, aan al die reacties te zien is het overal zo’n beetje hetzelfde. Ik heb geplakt en geplakt… Vanaf 2003 digitaal alles nog laten printen tot 2006. Dat werd echt ‘onbegonnen’ werk. Nu dus de CD’s en DVD’s met foto’s en filmpjes, ook heel leuk! Ooit in 2007 nog weer een album gekocht tijdens onze eerst cruise, speciaal album van het schip…maar ik moet er nog steeds aan beginnen…maar dat doe ik echt wel een keer…

  6. Oh vergeet te zeggen dat het geen gek idee is zo’n jaarboek…maar met die kleindochters erbij zullen dat héle dikke boeken worden, foto’s zijn meestal allemaal leuk!
    Liefs, Teresa

  7. Jammer dat veel mensen het nalaten alles te sorteren,zelf doe ik het wel.De wat minder belangrijke foto’s gaan gewoon in een insteekvel wat in een multimap past en de mooiste gaan in een album.Heb ook collage albums en sinds het digitale tijdperk maak ik ook vaak albums en schrijf er dan een verhaaltje bij.Hou ook elk jaar een logboek bij op de boot en ben aan de 35 e begonnen.Ook de foto’s van vroeger die mijn moeder bewaarde in een oude tas heb ik 5 x gemaakt,voor elk kind 1 en die van de schoonfamilie heb ik op de moderne wijze in een digitaal album gemaakt.Nu moet ik eerlijk zeggen fotografie is een hobby van mij.

  8. hihi succes..

    Ik heb ook een picknickmand vol met foto’s die ik wil uitzoeken maar ik weet niet eens waar ik moet beginnen haha! 😀 succes ermee!

  9. Hou op schei uit! Hield ik in het begin nog keurig van elk kind de albums bij, tegenwoordig vind ik overal en nergens doosjes en enveloppen met foto’s. Prima wow!

Zeg het maar:

