Ballerina

Vandaag ben ik met dochter twee naar Arnhem geweest.
Dat was al eeuwen geleden en hoog nodig.
Dochter had nieuwe schoenen nodig, ballerina’s, zwarte, zonder frutsels.
Nummer een was niet in het zwart. Nummer twee zat een hakje onder. Nummer drie zat een gespje op. Nummer vier een stikseltje. Nummer vijf zat te strak. Nummer zes was ‘mwah’.  Nummer veertien te tuttig. Nummer vijftien niet in de juiste maat…
Inmiddels hadden we al wel twee broeken, een hemdje, ondergoed, een tuniek en een cappuccino gescoord. Dat liep gesmeerd.
In schoenenwinkel 238 liep ik tegen een stel mooie laarsjes aan, die schreeuwden om meegenomen te worden. En dat heb ik dus gedaan. En bijna, héél bijna hadden we ballerinaatjes, maar ze waren het nèt niet.
Ik gaf het op. Die ballerina’s zouden er nooit komen.
Maar zie: op de terugweg liepen we langs winkel X, waar ballerina’s nummer zes stonden. Eerder te licht bevonden, maar nu ineens dé  schoenen waar we naar aan het zoeken waren.
Passen aub! Helaas: ‘Die hebben we niet in je maat.’
(Grr, moet ik het pand verbouwen ofzo?)
‘Ze vallen nogal klein, misschien pas je deze maat wel.’
(Dat dacht ik.)
De linkerschoen past. Yes. Maar, nee hè, de rechter zit te strak!.
(Ik ga gillen!)
Na nadere inspectie blijkt er een verschilletje in de twee schoenen te zitten, minuscuul, maar toch.
‘Even kijken of ik nog een paar in de kelder heb staan.’
Na een schietgebedje komt de verkoper vrolijk met een ander paar naar boven: Ze passen!
(Man, ik ga je zoenen!)
Met de tong op de (oude) schoenen komen we thuis en ploffen we op de bank neer, omgeven door onze aankopen.
‘Hé,’ zegt dochter drie,  ‘Ik moet ook nog ballerina’s hebben.’
Verbaasd kijkt ze haar moeder na, die wanhopig schreeuwend de tuin in rent.

14 gedachtes over “Ballerina

  1. spreekwoord luid dan ook;gooi nooit je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt hihi
    gaaf geschreven weer zeg…grijnz hiero;))
    en dochter 3 past de ballerina,s niet van dochter 2? hahaha

  2. Kijk maar uit dat je niet naast je schoenen gaat lopen… Anders heb je nog niks aan je ballerina’s (wanneer komt het tututje?)

  3. Geweldig leuk geschreven! En wederom zo herkenbaar…maar dat heb je nou eenmaal met dochters. En dan heb jij er nog wel 3…ik maar één! Die heeft een heel klein voetje, maar wel heel breed (net als ik) en schoenen voor vierkante voetjes zijn ook bijna niet te koop…
    Sterkte op de winkeldag met dochter 3!

  4. Verschrikkelijk, zo wordt je toch oud voor je tijd? Ik zie je in gedachten jezelf door de straten slepen, op de knieën en hulp roepend….ik ken ut niet meer an..; 🙂

Zeg het maar:

