Bloggen

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik mijn allereerste blog schreef.
Op school schreef ik al verhaaltjes, en opstellen maken was mijn favoriet.
Toch heb ik na mijn schooltijd nooit meer wat geschreven. Totdat een vriendin van me, haar pennenvruchten liet lezen. Korte stukjes over het wel en wee van haar gezin.
Inmiddels was ik hyver geworden en daar was ruimte voor een blog.
Mijn besluit was genomen: ik zou proberen iedere week een blogje te schrijven over dingen die me bezig hielden.
Mijn allereerste blog heette ‘Druk, druk, druk’.
Eigenlijk vond ik het doodeng om te plaatsen: stel je voor dat het gelezen zou worden. Gelukkig waren de reacties positief en dat motiveerde me.
Al snel had ik de smaak te pakken, en het ene stukje na het andere verscheen op mijn hyvesblog.
Enthousiast geworden door vriendin Pee, die haar eigen weblog had, besloot ik een paar maanden later ook een weblog te beginnen.
Voor een digibeet als ik een hele puzzel, maar zonder hulp (echt waar) heb ik mijn eigen weblog in elkaar geprutst. In het begin had ik een standaard lay-out, maar later maakte ik mijn eigen ‘smoel’. Soms kwam ik er niet helemaal uit, maar dan kreeg ik hulp van mede bloggers.
Dankzij het bloggen, ben ik het leven anders gaan zien. Dingen waar ik eerst voorbij liep, blijken nu een leuk onderwerp voor een verhaaltje te zijn: een actie van de hond, een artikeltje in de krant of op internet, een foto,eigenlijk alles wat je meemaakt of wat je bezighoudt kan onderwerp van je nieuwe blog worden. Vandaar ook mijn titel: What’s on my mind.
Soms krijg ik te horen of ik het niet vervelend vind: dat geloer in mijn privéleven.
Maar dat valt wel mee, het blijft allemaal toch wat oppervlakkig. De meest persoonlijke dingen vertrouw ik niet toe aan het weblog. En dat ik droom van een wesp of George C. of dat de hondjes wereldvrede voorspellen, dat mag iedereen van me weten.
Op mijn beurt lees ik weer met anderen mee, die mij een kijkje in hun leven gunnen.
Zo heb ik inmiddels al aardig wat mensen leren kennen, waarvan ik de echte naam niet ken, niet weet hoe ze er uitzien, volkomen vreemden eigenlijk, maar met wie ik me wel verbonden voel. Met ze meeleef, meelach, meehuil en geniet van meesterlijke schrijfkunstjes. Mijn blog-vriendjes.
Helaas doen de statistieken van web-log.nl het al een tijdje niet meer, dus zeker weten doe ik het niet, maar ik krijg ongeveer 35 kijkers per dag. Van een stuk of vijftien krijg ik regelmatig een reactie. Nu zou ik het leuk vinden als jij, als anonieme bezoeker (lurker) ook eens een reactie achterlaat. Zodat ik niet steeds hoef te horen: ‘Dat weet ik al, ik lees je blog’.

12 gedachtes over “Bloggen

  1. Ik ben hier geen lurker ook al lees ik nog niet zo heel erg lang mee. Bloggen is gewoon hartstikke leuk en zeer verslavend. Ik wens je nog veel leuke blogjaren toe!

  2. van harte gefeliciteerd Hanneke en dat je nog maar lang mag bloggen want ik geniet altijd weer van je weblog die zeer veel variatie heeft.dat trekt me ook enorm aan in dit weblog en je schrijfstijl vind ik fantastisch! en zit dan ook vaak met een lach van oor tot oor hier te lezen.
    en ja he…je leeft altijd weer mee met diegene,dat ervaar ik precies hetzelfde.
    wil jou ook bedanken voor je leuke,interesante,humorvolle reacties die ervaar ik als zeer waardevol;)
    dusse….lekker door gaan met bloggen he…ik ben inmiddels vaste klant hier..hihi;)
    liefs van mij…;))

  3. Leuk dat je je zo goed amuseert met bloggen. Je hebt een leuke schrijfstijl dus dat trekt me wel aan. Ook al ga ik meer op fotoblogrondes, af en toe een verhaaltje kan er nog wel bij. 🙂
    Doe gewoon zo verder zoals je bezig bent!

  4. Felicidades. Gewoon op jouw manier door blijven gaan met je tekst-weblog. dit in tegenstelling tot de onze, een foto-weblog. Voor statistieken kan je beter vertrouwen op OneStat en dan kijk je naar het aantal unieke bezoekers per dag.
    Trouwens je weet wel hoe wij er uit zien. Ook wij behoren tot jouw regelmatige bezoekers die een reactie achterlaten. Andersom doe jij dit niet veel. Ligt dat soms aan het feit dat wij een fotolog hebben en jij meer gecharmeerd bent van schrijf-logs? We horen het graag van je.

  5. OK, even voorstellen, mijn naam is Henny en ik ben zo’n lurker, haha! Ik ben op jou weblog terecht gekomen via het weblog: Vlinderdingen. Jouw blogje spreekt mij wel aan omdat je gelijk hebt dat je schrijft dat je dankzij het bloggen het leven anders ziet. Je ziet of hoort inderdaad eerder dingen waarvan je denkt, dat is leuk voor het weblog.
    Veel succes verder, groetje van Henny.

  6. Ik lurk niet. Mag ik dan toch reageren. Want zo niet dan ben ik alsnog een lurker en mag dan als nog wel weer reageren. Het mag dus. Erg goed dat je bent gaan schrijven. Je stijl is helder en vrolijk. Ik lees je graag, zelfs als je een kip in de pan doet en er dreigende taal bij uitslaat. Ik ben benieuwd welke lurkers zich aandienen.

  7. ik heb jouw log onmiddellijk in m’n feedreader geplaatst, want ik was meteen geboeid door jouw schrijfstijl, Hanneke. Ik ben er eigenlijk wel jaloers op, op die bloggers die in een columnstijl prachtige logjes kunnen schrijven.
    Van harte gefeliciteerd met je logverjaardag, ik wens je nog vele logjes toe, en hoop je nog lang bij mijn weblogvrienden te mogen rekenen!

    Groetjes!

Zeg het maar:

