Pesach

Nadat Jezus gestorven was, ben ik met mijn twee zoons, Alexander en Rufus naar het huis van mijn zwager Jozef gegaan.
Het was voor die jongens geen prettig gezicht om daar Jezus, naakt en onder het bloed aan het kruis te zien hangen.
Bij mijn zwager aangekomen, kregen de jongens een stuk brood en wat drinken, en zijn daarna naar bed gegaan.
Ze sliepen snel, het was ook een vermoeiende en enerverende dag geweest
Tot diep in de nacht heb ik met Jozef en zijn vrouw Elisabeth gesproken over de afgelopen dag. Hoe wij in Jeruzalem aankwamen en daar zagen dat Jezus berecht werd. Dat ik het kruis over moest nemen van hem en hoe hij gestorven is.
Maar voornamelijk hadden we het over zijn leven.
Hoe wij hem leerden kennen als genezer van zieken.
Over die keer dat hij in mijn dorp was en de kinderen bij zich riep: de kleine Miriam zat bij hem op schoot en wilde niet meer weg.
Over die wonderbaarlijke maaltijd, waarbij de hele menigte werd gevoed met vijf broden en twee vissen. Het hield maar niet op, uiteindelijk waren er twaalf volle manden eten over.
We spraken over zijn soms raadselachtige woorden over het Koninkrijk dat snel zou komen.
Ook hebben we lang gesproken over zijn woorden, dat de mensenzoon gedood zou worden, maar de derde dag weer op zou staan.
Hoelang we hier ook over discussieerden, we kwamen er niet uit. Opstaan uit de dood, was dat mogelijk? We hadden de verhalen wel gehoord over Lazarus en het kind dat hij uit de dood had teruggehaald, maar zichzelf?
Het was ver voorbij middernacht toen we gingen slapen.
De volgende dag vierden we Pesach.
Elisabeth had een overvloedig Pesachmaal klaargemaakt en we genoten van deze dag met en van elkaar.
Jozef vertelde het Pesach verhaal over de uittocht uit Egypte, we zongen liederen en we lieten ons de maaltijd goed smaken.
De volgende morgen werden we ruw uit onze slaap gewekt door Jaïr, een vriend van Jozef.
Over zijn woorden struikelend vertelde hij dat de vrouwen die bij Jezus hoorden, die ochtend naar het graf waren gegaan om het lichaam te verzorgen, maar ze hadden het graf leeg aangetroffen. Er hadden twee mannen bij het graf gestaan, die zeiden dat ze hem niet onder de doden moesten zoeken maar bij de levenden.
De vrouwen waren naar het huis gesneld, waar de volgelingen van Jezus verbleven.
Eén van hen, Petrus, was naar het graf gerend om polshoogte te gaan nemen, en Jaïr was zo snel mogelijk naar Jozefs huis gegaan.
Verbijsterd hoorden we zijn verhaal aan. Was het lichaam geroofd? Niet door de volgelingen. Romeinse soldaten? De wachters lagen dood op de grond. Of was hij werkelijk uit de dood opgestaan. We herinnerden ons nogmaals zijn woorden hierover.
Jozef en ik besloten met Jaïr naar het huis te gaan. Daar troffen we een opgewonden groep mensen aan.
Eén van de vrouwen vertelde dat ze Jezus was tegengekomen bij het graf.
Ze had in de tuin gelopen en een man zien staan. Ze dacht dat het de tuinman moest zijn en vroeg hem of hij wist waar het lichaam van Jezus was.
Toen noemde de man haar naam en ze herkende Jezus. Ze moest van hem zeggen dat hij zou opvaren naar zijn Vader in de Hemel, die ook onze Vader is.
We bleven die dag bij hen en spraken over wat we gehoord en gezien hadden.
We wilden die avond juist weggaan, toen Jezus ineens in ons midden verscheen. ‘Ik wens jullie vrede,’ sprak hij. Hij liet ons zijn handen en zij zien en we zagen de wonden van zijn kruisiging. ‘Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.’ En vlak daarna was hij ook weer verdwenen.
Opgetogen keerden Jozef en ik huiswaarts.
We waren getuigen geweest van een grote gebeurtenis.
Dit alles gebeurde een week geleden.
De jongens en ik vertrekken morgen weer naar huis. We hebben Rachel, mijn vrouw en de kleine Miriam veel te vertellen.
Gisteren hebben we Jezus nog eenmaal mogen ontmoeten toen hij aan Thomas verscheen, één van de volgelingen die er die eerste keer niet bij was. Ik zal nooit vergeten hoe hij daar stond, stralend, omhuld met een heldere gloed, ogen die vrede en oneindig veel liefde uitstraalden. Liefde die me diep van binnen verwarmt en energie geeft.
De jongens moeten een beetje om me lachen: papa die zo grappig de hele dag de woorden bijna zingt: ‘Hosanna, Hij is opgestaan, Hij leeft!’

4 gedachtes over “Pesach

Zeg het maar:

