Uitverkoop

Nee dames, niet gelijk beginnen te graaien en de creditcards tevoorschijn halen. Ik wil het niet hebben over onze ‘welbekende’ uitverkoop, maar over de uitverkoop van de BV Nederland.
Eerder deze week in het nieuws: ‘NUON komt in Zweedse handen.’ En ‘Royal Bank of Scotland nieuwe huisbankier van rijk’.
Wat is er mis met de Rabobank? Wat weet Wouter Bos wat ik niet weet?
Wordt mijn eigen huisbankier en ex-werkgever de volgende omvaller?
Volgens mij gaat het helemaal niet zo goed met de Koninklijke Bank van Schotland. En kunnen we straks naar onze Euro’s fluiten, ik bedoel doedelzakken. Betalen we binnenkort in Ponden: ‘Mag het een Pondje meer zijn?’
Wat moet ik met Zweedse stroom? Het IKEA experiment ligt me nog vers in het geheugen. Moeten we de stroomtoevoer eerst met schroefjes en imbus sleuteltjes aan elkaar knutselen?
En wat als de Zweden een extreem koude winter krijgen, moeten wij dan maar even wachten op warmte, of hun hogere rekeningen betalen?
HEMA, Hoogovens, KLM, DAF vrachtwagens en nog veel meer bedrijven zijn overgegaan in buitenlandse handen. Zelfs onze klomp komt uit China.
Ik geef toe, ik snap geen reutefleut van economie. Ik weet alleen dat je niet meer moet uitgeven dan er binnenkomt, want dan ga je failliet.
Is er iemand die mij deze uitverkoop duidelijk uit kan leggen?
Liefst in het Nederlands, want mijn Zweeds is nog niet zo goed.

Terwijl ik dit blogje schrijf, komt het bericht binnen, dat er een vliegtuig is gecrasht bij Schiphol.
Waarschijnlijk 1 dode.
Wat kan mij die uitverkoop nog schelen.

11 gedachtes over “Uitverkoop

  1. Ook ik heb geen verstand van economie, maar elke huisvrouw kan je vertellen, dat als de portemonnee leeg is, je op een houtje moet bijten tot er weer iets invalt.

    Ik hoorde net, dat er inmiddels al 9 doden zijn!

  2. Ja, van al dat soort zaken, snap ik ook niet zoveel. En met het gegeven niet meer uitgeven dan je bezit, ben ik ook opgevoed en gelukkig gaat dat nog steeds goed.
    Dat vliegtuigongeval is toch erger dan leek, de omvang wordt langzaamaan duidelijk, daar wordt je wel stil van.

  3. snap er ook niks van hoor en inderdaad..niet meer uitgeven dan dat er binnen komt,maar dat schijnt voor velen nogal moeilijk te zijn.
    nou…k,ga nog ff een kilo gehakt scoren bij appie hein…is in de uitverkoop uh….aanbieding;)
    liefs van mij weer…doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  4. Ook ik volg de Nederlandse uitverkoop met verbazing. Houden wij hier nog wel íéts in eigen handen, zijn wij straks afhankelijk van wat ze daar over ons beslissen. Het geeft mij geen goed gevoel, ik wil graag baas in eigen buik( ik bedoel land zijn) Maar inderdaad met zo,n vliegtuigramp zie je de betrekkelijkheid van dit alles ook weer in.

  5. Hoi
    Ik kan je het ook niet uit leggen, want ik heb er ook geen snars verstand.
    Ik denk altijd zolang we nog geld in de beurs hebben en goed van eten en drinken, denk ik dat er niet zo veel loos is.
    Maar ik weet wel als het zo doorgaat dat het niet goed komt.
    Groetjes Rinus

  6. Het betekent in elk geval dat winsten naar het buitenland vertrekken en dat in Nederland de effecten voor de werkgelegenheid nog maar moeten worden afgewacht.Geen goede zaak.

  7. Nee, ik ben ook een dombo op het gebied van economie, wat is nou goed en wat is nou slecht… De Rabobank is echt wel safe hoor, tenminste dat mag ik hopen! Was het echt ook jouw ex-werkgever, hahaha, de mijne ook, heel lang geleden, toen heette die bank nog Raiffeisenbank.
    Maar die vliegtuigcrash, daar denk ik ook wel over na… Echt verscrhikkelijk! Er woont een heleboel familie van ons in dat gebied, een oom van Nico was zelfs op TV (Hart van Nederland), als een van de eersten aanwezig.
    Pffff, en ik stap woensdag ook weer in met mijn hondje…Was nooit bang maar de laatste 2 jaar heb ik wel een heel opgelucht gevoel als we geland zijn. Er komen meestal 3 ongelukken achter elkaar toch en gisteren was er ook ergens een vliegtuig met pech in een schuimbad geland… Duim voor me dat alles goed gaat!
    Liefs, Teresa

Zeg het maar:

