Dichter des Vaderlands

Vandaag wordt de dichter des vaderlands gekozen.
Zware zaak natuurlijk, want je komt niet als eerste de beste in aanmerking voor deze eervolle taak.
Ik zou eigenlijk niet weten wie er op dit moment de Dichter des Vaderlands is.
Wel kan ik me Gerrit Komrij herinneren. Een norse man, die zijn gedichten voordroeg alsof hij het overlijden van een dierbare bekend maakte.
Ik heb niet zoveel met gedichten.
Tenminste niet met die gedichten, waarbij je moet raden wat de dichter in vredesnaam met zijn werk bedoeld heeft.
Dan worden er zoveel metaforen gebruikt, dat bij mij het licht spreekwoordelijk uit gaat.
Eigen schuld, ik ben blijven steken bij Dick Bruna’s Nijntje en Annie M.G. Schmidt.
Op school behandelden we ook gedichten. Als de leraar ze uitlegde dan ging het allemaal wel, maar o wee, als ik zelf zo’n gedrocht, pardon, gedicht moest ontleden.
Ik heb zelf voor de gelegenheid een ‘Gedicht des Vaderlands’ geschreven.
Ik geef toe: niet op niveau, maar wel begrijpelijk.
Komt ie dan:

Op een dag zei Wouter Bos
Wie gaat er met me mee
Dan halen we de schatkist leeg
En redden ING.

Geert Wilders zit al jarenlang
Op de Islam te vitten
Het wordt niet meer getolereerd
Hij moet waarschijnlijk zitten

Jan Peter Balkenende
Niet erg op zijn gemak
Loopt om de hete brij te draaien
Omtrent dossier Irak

Tenslotte nog een ode
Aan bossen, heide, strand
Want ondanks alle kolder
Heb ik u lief, mijn Nederland.

14 gedachtes over “Dichter des Vaderlands

  1. Zozo, dat is nog een knap staaltje werk dat je daar hebt verricht! Ach ja, ik heb gelukkig de periode van het ‘behandelen van gedichten’ afgesloten zo’n 2 maanden geleden, had er een hekel aan! Behalve de gedichten van de stromingen als het dadaïsme enzo:
    Voorbeeldje:

    “de man
    loopt
    op de stoep” ..kijk dat snap ik nog net.. Niet teveel metaforen: geweldig!! Misschien ben ik ook wel blijven steken bij Nijntje 😀

    Groetjes!

  2. Bij dichten denk ik altijd aan een regeltje wat mijn leraar Nederlands ons trachtte aan te leren, maar waar ik toen de humor niet van in zag:
    – ’t heeft niets om het lijf, dat merkt u wel
    sprak de schilder tot het aarzelend naaktmodel…

    (lachuh)

  3. Haha mooi gedicht des vaderlands heb je gemaakt en ook ik hou alleen van gedichten die ik ook begrijpen kan,niet van dat wazige gedoe. Bedankt voor je reactie op mijn log. groetjes

  4. Een welbekend blogger uit Ede
    Wil tijd aan gedichten besteden?
    Maar ach lieve meid
    besteed toch geen tijd
    aan dichten en rijmpjes te kneden

  5. Dit gedicht snap ik helemaal hoor Hanneke. 😉
    Ik vind een haiku/senryu wel leuk. 🙂
    ——————-
    een magisch gedicht
    vrijheid van de fantasie
    omvat in woorden
    ————————

Zeg het maar:

