Gesnater

Met het smelten van het ijs hebben ook de eenden weer bezit genomen van de vijver in het park achter ons huis. En dat ze daar blij mee zijn, laten ze duidelijk horen. Ze snateren het uit.
Nou snateren… het lijkt wel schateren.
Ik krijg altijd het ongemakkelijke gevoel dat ze me hartgrondig uitlachen wanneer ik voorbij loop.
Onwillekeurig gaat mijn hand dan naar mijn haar, veeg ik eventuele etensresten van mijn mondhoeken en check ik of mijn broek wel dicht zit
Als dat allemaal in orde is, moet het gelach wel persoonlijk bedoeld zijn.
Ik baal ervan dat een stel asociaal snaterende eenden me zo’n onzeker gevoel kunnen geven.
Het moet maar eens afgelopen zijn. Tijd voor een goed gesprek.
Zaterdagmorgen ben ik rustig naar de rand van de vijver gelopen. Ik wachtte even totdat iedereen er was en ze hun snater hielden.
Toen het bijna stil was, er blijft er wel altijd eentje mopperen, heb ik ze gezegd dat ik hun gedrag meer dan zat was. Ze moesten nu maar eens zeggen waar ze zo’n schik over hadden en anders hielden ze voortaan maar de snavel.
Maar zoals ik al had verwacht maakte mijn betoog weinig indruk en een voor een sprongen ze het water in en zwommen -onder luid geschater- weg.
Ik schreeuwde ze nog na dat ik de komende tijd eendenborst, confit de canard en Peking eend zou eten.
Ook dat maakte weinig indruk, ze schaterden alleen maar harder. Bovendien werd ik nogal vreemd aangekeken door een passant.
Ik neem de komende tijd wel een andere route.

11 gedachtes over “Gesnater

  1. Ik heb zo’n gevoel altijd als ik rennende hazen zie in de polder. Moet ik ook op de vlucht? vandaag heb ik wel drie aangereden hazen zien liggen in de berm vlakbij ons huis, die hadden dus niet helemaal goed uitgekeken. Leuk filmpje!

  2. Tjonge, wat moet je nu met die snaters, Hanneke. Zouden ze honger gehad hebben? Misschien bij een volgend goed gesprek wat oud brood meenemen, en luisteren ze wel.
    Leuk verhaal en filmpje!

  3. Hahaha…Hanneke….hoor je nou echt niet wat ze zeggen???
    Zal het even vertalen??….
    kwaak…daar heb je haar weer….
    kwaak..wie??
    kwaak…nou zij die altijd brood komt brengen!!!
    Kwaak…zullen we haar eens netjes bedanken!!
    Kwaak…hoorde je dat…ze wil geen bedankje…nou ja zeg!!!

    Zo…weet je dat ook weer 😉
    Dus laat die eendeborst maar zwemmen in die vijver!!!

    fijne dag..groetjes Carla.

  4. Wat een verhaal zeg, maar het is wel waar. Wat bedoelen ze..? Je komt er nooit achter want we spreken nou een maar geen ‘eends’.
    Je moet maar denken, het voorjaar komt er weer aan! Ze hebben het waarschijnlijk helemaal niet tegen jou maar maken elkaar het hof…straks weer die schattige jonge eendjes ander de mama’s aan.
    Liefs, Teresa

  5. Stelletje schurken, om je zo uit te lachen. Hier zijn ook van die kolonies. Ze hebben hetzelfde lachje. Ze zijn een beetje dom, Hanneke. Maar, voor hetzelfde geld bespreken ze GTST of de Paul de Leeuwshow. Trek het je maar niet aan.

  6. whahaha Hanneke. Als je ze nooit voert roepen ze natuurlijk: Hé mens, waar blijf je met dat brood? Iedereen voert ons behalve jij! Ben je nu helemaal?! Wij willen brood!!! 😉

Zeg het maar:

