Het Darwin jaar

12 Februari is het tweehonderd jaar geleden dat Charles Darwin, de grondlegger van de evolutietheorie werd geboren. Vijftig jaar later kwam zijn boek ‘Het ontstaan van soorten’ uit. Redenen genoeg om dit jaar uit te roepen tot het Darwin jaar.
Direct laaien de discussies tussen voor- en tegenstanders weer hoog op.
Zowel Darwinisten als Creationisten willen de ander overtuigen van hun geloof.
Een nutteloze bezigheid, denk ik. Voor beide theoriën -of dat nu de schepping of de evolutie is- zijn geen harde bewijzen te vinden.
Helaas zijn er geen beelden van het ontstaan van de wereld, dat zou het een stuk makkelijker hebben gemaakt.
Ik geloof zelf in de scheppingstheorie.
Ik vind het een heel wat aangenamer idee dat er een plan achter mijn bestaan zit, dan dat ik, pats-boem, per ongeluk ben ontstaan.
Maar ik moet toegeven, dat ik soms mensen tegenkom waarvan ik vermoed dat zij de missing-link zijn en begin ik spontaan te twijfelen.

17 gedachtes over “Het Darwin jaar

  1. Verrassend Hanneke! Die missing-link figuren heb ik ook ontmoet en ik begrijp je twijfels. Ik houd het maar op ‘monkey business’, waar een bepaald soort mensen zich mee bezig houdt. En wat die Pats-boem betreft : mijn ouders waren niet zo luidruchtig. Je weet wel Indonesië, hutjes, dunne muren en nieuwsgierige buren… 😉

  2. Ik ben overtuigd aanhanger van Darwin. Hoewel ik me heel goed realiseer dat het een theorie is en ook nog enkele hiaten heeft. Overigens sluit de evolutietheorie de scheppingstheorie niet uit. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

  3. ik geloof in het scheppingsverhaal en niks geen..pats boem theorie.
    maar zoals je zegt..nergens zijn harde bewijzen voor te vinden dus bepalen we vooralsnog zelf wat we willen geloven en wat niet en dat is al moeilijk genoeg;))
    lieve groet van mij..;))

  4. Uit niets iets maken is nog nooit iemand gelukt. Tot die tijd blijf ik geloven dat er iets moet zijn. Geloven in God als schepper is eigenlijk heel makkelijk. Of maak ik het nou te moeilijk?

  5. Ik geloof nergens in..eigenlijk wel jammer, het zou wel mooi zijn als het kon. Maar zolang er geen harde bewijzen zijn in wat dan ook is er voor mij ook niks om in te geloven 🙂

  6. Ik ben ontstaan uit twee liefdevolle mensen ,dus ik ben gewenst .En alleen dat geloof ik ,maar hoe dat allemaal ontstaan is ,geen idee?
    Fijn weekend
    Liefs ida

Zeg het maar:

