Geschiedenis (WOW)

Geschiedenis.
De een vind het geweldig interessant, de andere valt er van in slaap.
Ik hoor bij de eerste groep.
Misschien komt dat omdat mijn meester in de vijfde en zesde klas zo ongelooflijk boeiend kon vertellen. Wanneer hij over de Tachtigjarige oorlog vertelde, liepen de Spanjaarden over het schoolplein en zocht je na schooltijd naar je paard in plaats van je fiets. Behandelde hij WO II, dan dook je bij het eerst komende luchtalarm direct onder je tafel.
Tegenwoordig schijnt dat niet meer te mogen, verhalen vertellen is verboden.
De leraar van nu maakt de kinderen wegwijs op het internet en daar kunnen de studenten hun informatie vandaan halen.
Als ze dat willen…
Met alle gevolgen van dien.
Want, wie is Caesar volgens de hedendaagse jeugd?
Een slimmerik herkent hem misschien uit de Asterix en Obelix strips als: rare jongen die Romein, maar het grootste gedeelte denkt aan hem als de uitvinder van de gelijknamige salade.
Leonardo da Vinci: een mode ontwerper.
Willem van Oranje: één van de beste spelers van het Nederlands elftal ooit,  daarom noemen we het ook het ‘Oranje’ elftal.
Napoleon: sinds kort een dropje.
Hunebed: gedateerde drankkeet.
Kennedy: ken ik die??
Er gaan zelfs stemmen op om de jaaraanduidingen V.C. en N.C. (voor Christus en na Christus) te veranderen in voor Cruijff en na Cruijff.
Dat betekent dat 1947 het jaar 0 wordt en we nu dus leven in het jaar 61 na Cruijff.
Vervolgens laten we de geschiedenis van voor Cruijff vervallen.
Zitten we alleen nog met het probleem van de koude oorlog, want hoe leg je dat uit in een tijd van globale opwarming.
Pfffff….

Deze blog is eerder gepubliceerd in juli, maar voor WOW weer uit de mottenballen gehaald.

21 gedachtes over “Geschiedenis (WOW)

  1. hahahahahahah geweldig!!! echt GENIAAL 😀 voor en na Cruijff.. liever niet.. dan zou de helft van mijn grootouders geschiedenis wegvallen..zonde! En er waren wel meer bijzondere figuren dan alleen Cruijff haha.

    Geniale WoW!!!

    (misshcien moet ik toch maar dankbaar zijn met het feit dat ík vijf uur per week naar een langdradig verhaal van mijn leraar moet luisteren!!! steek je toch wel veel van op!!)

  2. Leuke WoW. Er zijn inderdaad mensen die Cruyff als een God zien. Maar dan wel een onnavolgbare. Het lijkt me toch maar dat die verhalen van de onderwijzers in ere worden hersteld. Een goede leraar kan iets wat internet niet kan, namelijk een leerling motiveren.

    Met plezier gelezen Hanneke. Ik ga je vandaag ook even bij de linken zetten. (Bovenste rijtje).

  3. Leuk verhaal en grappig opgeschrevenen en geschiedenis en aarddrijkskunde waren bij mij ook favoriet,vond alle vakken eigenlijk wel leuk,behalve rekenen maar dat is ook goed gekomen.

  4. zoals je schrijft, het hangt er grotendeels van af wie je leraar was en hoe hij de lessen gaf.
    Bepaalde onderwerpen kunnen me wel boeien, maar ik kan niet garanderen dat ik alles onthou…

    😉

  5. Ik moest even lachen met ‘Cruyff’!
    Tja… geschiedenis. Ligt er maar net aan over welk onderdeel het gaat. Oorlogen en politiek interesseerden me weinig. Nu nog niet. Bij het onderdeel ‘kunst & cultuur’ had ik mijn oren dan weer gespitst.

  6. Haha..ik hen dus één van de mensen die niks met de geschiedenis heeft, maar vind jouw verhaal hierover geweldig..helemaal mee eens dat het belachelijk is dat ze niet meer vertellen 🙂

  7. Geweldig om te lezen Hanneke ,wat je zegt als je iets verteld over vroeger ,zoals ik tegen mijn kleinzoon van 12 jaar ,zit hij echt met verwondering naar me te kijken “van waar hebt je het over ‘
    Jammer dat alles zo veranderd ,en niets meer verteld wordt over de tijd van weleer .
    Liefs ida

  8. dus eigenlijk zou jij geschiedenislerares moeten zijn want je kunt prachtig leuk en boeiend schrijven vind ik;)
    ik had trouwens een hekel aan geschiedenis en nog steeds intereseert het me niet wanneer wát en hoe plaats vond.heb al moeite met de dingen onthouden van alledag joh hihi;)
    wens je een fijne nieuwe week toe met lieve groet van mij..;)

  9. Hahaha, leuke invalshoek. Ik ben ook gek op geschiedenis. Struinde afgelopen weekend nog in Delft e.o. rond en genoot van alle geschiedenis die daar geschreven is.
    Voor Cruijf en Na Cruijf vind ik trouwens wel erg goed gevonden!

  10. Oude koek smaakt toch altijd weer goed. Denk maar aan Peijnenburg! Leuk trouwens dat er bij halen van Cruijf. Deed Albert welgoed. Ook die is van 1947.
    Groeten Mara

    P.S. Onze WOW geschiedenis: “De kerstboom optuigen in de 50’s & 60’s”
    Gelet op jouw bijdrage zal je vast het een en ander herkennen, vooral als je de reacties leest. Ik verneem graag jouw bijdrage.

Zeg het maar:

