Rookruimte

Laat ik beginnen met het feit, dat ik al ruim 20 jaar ex-roker ben.
En dan bedoel ik ook ex: ik heb er een gruwelijke hekel aan.
Vandaar dat ik heel tevreden ben met het rookverbod in de horeca. Voor mij geen verpestte dineetjes meer, omdat er een tafel verderop flink gepaft wordt. Voor mij geen benauwde doorwaakte nachten meer na een cafébezoek.
Nee voor mij rest frisse lucht.
En eenzaamheid.
Klinkt dramatisch, maar laat ik het uitleggen.
Sinds het najaar van 2007 hebben we achter ons huis een mooie veranda. In de zomer kunnen we tijdens regenbuien heerlijk buiten blijven zitten. En de zomeravonden duren extra lang onder onze overkapping.
Onze ‘buitenkamer’ is ingericht met een bankje, twee stoelen een tafeltje en een eettafel.
Een paar weken geleden is er ook een terrashaard bijgekomen.
Echt een heerlijke plek.
Inderdaad, dat vinden mijn rokende echtgenoot, kinderen, aanhang en vrienden ook.
Met dat gevolg dat ik, na de vraag van één van hen: ‘Zullen we even roken?’, alleen achterblijf in de woonkamer.
Stilte, weg gezelligheid.
Me bij hen voegen is geen optie, tenslotte ben ik een ex-roker, een buitenstaander.
Zelfs de honden kiezen de gezelligheid van de rokende groep en laten mij moederziel alleen.
Verraders.
Om het voor mezelf nog wat gezellig te maken, steek ik wat geurkaarsen aan.
Vanuit mijn stoel zie ik dat ze buiten de grootste lol hebben, maar ik heb geen idee waarover.
Mokkend blijf ik binnen, totdat de meute, hevig stinkend naar de rook en nog nalachend binnenkomt.
‘Hè bah,’ zegt er een ‘heb je die stinkkaarsen weer aangestoken?’
Nou ja…….

14 gedachtes over “Rookruimte

  1. Hahaha, sorry hoor, maar hier moet ik toch wel een beetje om lachen. Ja, geurkaarsjes ruiken toch iets anders dan sigaretten.:-))
    Maar het is voor jou toch ideaal, dat ze niet in huis roken? Het is alleen vervelend als iedereen tegelijk naar buiten gaat.

  2. Ja, wat moet je hier nu mee? Misschien heb je het toch te gezellig gemaakt buiten. Ik vind dat bordje wel een goed idee.

    groetjes en succes met zoeken naar een oplossing.

    Karin

  3. He Han….

    Jou eenzaamheid zit je hoog zo te horen….
    Ik heb goed nieuws voor je…
    Mijn voornemen om op 1 januari te stoppen zal jou
    eenzaamheid ietsiepietsie wegnemen…
    Op julie (altijd beregezellige feestjes) zal ik jou
    verplicht maar met alle plezier gezelschap houden onder
    het genot van geurende kaarsen.
    Zal mij dan niet verenigen met die stinkers buiten….
    de verleiding zou misschien te groot kunnen worden om toch
    zo’n stinksigaret op te steken en dat is dan het laatste wat ik wil…..
    Hoop dat het me echt gaat lukken????
    Dus na 12-ven is het dan basta….over….klaar…uit….einde oefening…
    Moet er nu nog even niet aan denken…’k steek er nu nog even snel één op…
    LEKKER…..PFFffffffffff

  4. Ik als enige roker sta vaak even alleen 😦 Krijg vaak te horen waarom stop je er niet mee..Nou binnenkort komt poging drie, hopelijk gaat het lukken en kan ik gezellig bij de rest binnen blijven zitten 🙂

  5. Ik ben ook een ex roker ,maar ik vind er ook niks aan als de helft buiten staan te roken ,maar ja ze moet wel hé .Maar moet lachen op de opmerking van de stinkkaarsen haha leuk verteld weer .
    Liefs ida

  6. Ha Hanneke, in ons huis wordt ook al jaren niet meer binnen gerookt, maar wij hebben niet zo’n riante rookruimte als jullie, ze staan bij ons echt buiten… Wat een heerlijk plekje, dus zoals al een eerdere reactie was, misschien een beetje TE GEZELLIG gemaakt?
    Groetjes, Teresa

  7. Bij ons thuis rookt er niemand. Me ouders zijn er fel op tegen, en geen ex rokers 😉
    Maar met verjaardagen moeten ze al jaren naar buiten, of in ieder geval naar de serre. Wat wel grappig is om te zien, het worden steeds minder mensen die naar buiten moeten!

    Liefs!!

  8. roken is niet goed voor je zelf maar ook niet voor je mensen in je omgeving. Daarom is het ingaan van het rookverbod een goede stap geweest. Wie wilt roken gaat maar in een apparte ruimte staan zodat de niet rokers geen last hebben van de rook.

Zeg het maar:

