Verkeersergernissen

Ik ben voetganger, fietser en automobilist. Allround verkeersdeelnemer dus.
Nu moet me van het hart, dat ik me nogal regelmatig erger aan mijn medeverkeersdeelnemers. En dan bedoel ik niet de normale ergernissen als bumperkleven, onnodig links rijden of macho gedrag. Ik erger me aan de mensen die zichzelf en anderen moedwillig in gevaar brengen.
Zo heb ik al een paar keer bijna een onnozele fietser onder de auto gekregen (waaronder mijn eigen dochter) die zijn of haar gehoorgangen blokkeerde met oordoppen die aangesloten waren aan een ipodachtig iets, en zodoende doof was voor andere geluiden dan die uit zijn/haar muziekdoos. Ondertussen hevig met de mobiel in de weer lette het totaal niet op het verkeer. Het was aan mijn onvoorstelbare reactievermogen en rijkunst te danken dat er geen gewonden of erger gevallen zijn.
Mijn scheldkanonnade heeft hij waarschijnlijk ook niet meegekregen.
Mijn dochter wel.
Volgend voorbeeld.
De zich met een looprek voortbewegende bejaarde, die vijftig meter voorbij de voetgangersoversteekplaats even ‘snel’ een drukke weg oversteekt.
Waarschijnlijk was dit in haar jeugd nog een zandpad en liep ze toen nog als een kieviet, maar dat is echt voltooid verleden tijd. Misschien is mevrouw levensmoe, maar ik nog niet.
Nog eentje?
Rotondes dienen bij voorkeur door fietsers in tegenovergestelde richting genomen te worden, waardoor jij, uitsluitend naar links kijkend, bij het optrekken een fietswiel in je rechterdeur en de berijder op je dak hebt zitten.
Maar de topper is wel de vader die met zijn twee kleine kinderen door rood fietst, de jongste – net de zijwielen ontgroeit- met zich meesleurend.
Dubbel triest is dat de oudste nog zei: ‘Papa, het is rood, je moet wachten’. Dan heb ik de neiging om even mijn gaspedaal aan te raken, om net te doen of ik optrek.
Maar ja, dat doe ik dan weer niet, stel je voor dat het mis gaat en ik echt optrek…
Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen in de woeste wereld die verkeer heet.

4 gedachtes over “Verkeersergernissen

  1. dit zijn ook van die dagelijkse ergernissen bij mij, Hanneke. Heel herkenbaar! Zo kwam ik net van de stad, aanschuiven in de file aan de verkeerslichten. Druipende regen. Voor mij rijdt zo’n Ligier-wagentje, amper 1 m breed. Maar die “plakt” bijna aan de rechterkant tegen het voetpad, zodat aankomende fietsers geen enkele doorgang meer hebben. En dat terwijl die dus wel zo’n 2 meter meer naar links kon rijden zonder tegenliggers te hinderen… Totaal geen respect voor onze tweewielende medemens dus!
    Of als ik naar m’n werk toe rijd, en ik me zoveel mogelijk netjes aan de toegelaten maximum snelheid hou. Daar enkele keren wordt voorbijgestoven door die energie- en brandstofvretende, op hoge wielen rijdende Jeeps, Landrovers en andere offroaders. Over de doorlopende witte lijn nota bene!
    En ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar dat laat ik maar. Ik erger me al genoeg op het moment zelf…

    Ik wens je een heel fijn weekend toe, Hanneke!
    Liefs,

    Billy

  2. Mooi, deze nieuwe outfit voor je log, dat even eerst.
    Ja, en dan die verkeershindernissen, of beter ergernissen, ze zijn ook overal hetzelfde. Vandaag ook een rotonde gepasseerd met verkeerd om fietsende jongelui, 3 rijen dik. En dat met het grootste gelijk van de wereld, bbrrr..!
    Toch een fijn weekend, Hanneke.

  3. Kijk ik woon dan wel niet in Lelystad,maar kom er geregeld en ik vind het er juist zo ‘rustig’rijden,behalve het centrum,maar voor de rest hmm.Hier in de randstad ben je als fietser of voetganger bij voorbaat al aangeschoten wild en als automobilist kom je ogen tekort door diezelfde fietsers en voetgangers.Het meest erger ik mij aan het geen richting aangeven en slechte of geen verlichting bij fietsers en automobilisten.Maar bovenaan staan hier de taxi’s die rijden echt de vouwen uit je broek en zijn vaak minimaal verzekerd.En ja die oordoppen,ik vraag mij altijd af hoe hoor je in hemelsnaam de hulpdiensten,(want hier zijn 3 ziekenhuizen)dus die hulpdiensten rijden af en aan.
    fijn weekend.

  4. Ja hoor, allemaal heel herkenbaar. Maar… nu we niet meer in de randstad wonen is het toch wel een stuk beter. Alleen op de provinciale wegen rijden de Brabanders toch wel erg hard, daar kan ik me soms woest om maken. Waarom nou toch vlak voor een bocht nog even snel inhalen terwijl ik al voorbij de max snelheid van 80 km rijd…
    Maar ja daar moeten we maar mee leren leven, een mens kan niet alles hebben.
    De Hollanders kunnen nog wat leren van de Spanjaarden hier op Gran Canaria. Ze kennen hier echt de verkeersregels heel goed. En waar ik ook heel blij mee ben is de regel dat als iemand maar in de buurt van een zebrapad komt een automobilist meteen gaat afremmen. Er staat ook een hele zware straf op als je een voetganger aanrijdt dus ze kijken wel beter uit dan nog even snel door te scheuren.
    Trouwens je bent weer lekker bezig geweest he, leuke verandering heb je weer aangebracht in je design!!! Ga er ook maar weer eens iets aan veranderen!
    Doei!

Zeg het maar:

