Hello

Vandaag stond ze er weer. Iets voorbij de uitgang van de supermarkt.
Een lief gezichtje.
‘Hello,’ zegt ze zacht tegen iedere voorbijganger.
Een badge op haar jas laat me zien dat ze verkoopster van de straatkrant is.
Ze heeft een stuk of tien van die blaadjes onder haar arm.
Ze zal begin twintig zijn.
Ik weet niet hoe ze heet. Ik vermoed dat ze Roemeense is.
Nederlands spreken kan ze niet.
Het enige wat ze zegt is :’Hello’ en ‘Thank you’.
Vorig jaar was ze zwanger.
Haar baby zie ik nooit.
De meeste mensen negeren haar.
Sommigen kopen een krantje, ik ook.
Ik kan niet met mijn volle kar naar de auto lopen, zonder haar iets in de handen te stoppen.
Plaatsvervangende schaamte?
Omdat ik daar niet hoef te staan en zij wel?
Op TV zag ik een reportage over Oost Europeanen, die in België het straatnieuws kopen en in Nederland dik doorverkopen.
Misschien hoort zij daar ook bij.
Misschien ook niet.
Uren buiten in de kou staan voor een paar euro’s, dat doe je toch alleen als het echt moet.
Of ben ik nu naief?
Ik zou zo graag een praatje met haar willen maken.
Ik zou zo graag willen weten wie ze is, waar ze vandaan komt, hoe het met haar baby is, wie er op haar kindje past als zij de hele dag op straat staat.
Ik zou zo graag willen weten of ze nog kan dromen.
Morgen staat ze er weer.
‘Hello,’zegt ze dan zacht, terwijl ze je recht in de ogen kijkt.
Zal ik een gesprekje beginnen?
Mijn hand gaat alweer naar mijn portemonnee.

11 gedachtes over “Hello

  1. Bij de C1000 in ons dorp staat ook altijd een straatkrantverkoper,voor mijn gevoel al heel lang.Nu kom ik daar niet zo vaak,maar heb wel eens met hem geprobeerd een gesprek aan te gaan,maar ja de taal,engels of duits en al helemaal geen nederlands is hem bekend.

  2. Bij ons bij de AH staat ook zo,n dame, haast iedereen kent haar en maakt een praatje of geeft haar een broodje of een banaan in de hand.Ik koop de ene keer wel maar soms ook niet de straatkrant.

  3. Hoe herkenbaar… ik schaam me op zo’n moment ook diep voor mijn eigen volle kar boodschappen. Soms koop ik zo’n krantje, maar vaker geef ik gewoon wat geld.

  4. Goed zo, Hanneke. Misschien geeft ze haar baby wel te eten van jou euro. Misschien drijft ze wel handel voor inkoop uit België. Pure winst. Voor allebei. De slechtste handelaar of de armste bedelaar? Allebei pure armoede. Who cares?…

  5. eerlijk gezegd kijk ik er niet naar om. Ben ik dan te hard?
    Nee, want ik weet:

    -dat er andere mogelijkheden zijn om je van ellende te sparen
    -dat er heel veel bedrog is bij dergelijke bedelaars

    Ik ben écht wantrouwig als dergelijke mensen me aanklampen…kan het niet helpen.
    Mocht ik ze écht kennen en weten dat ze het moeilijk hebben, dan zou ik misschien wel helpen…

  6. Eerlijk gezegd, zou de reactie van Billy de mijne kunnen zijn.
    Ik heb ook vaak het gevoel in de maling te worden genomen.
    Dat zo iemand na afloop van de dag, naar zijn auto loopt en rustig naar huis rijdt.

  7. Ja hier staan ze zowat bij iedere uitgang van de supermarkt ,sommige vrouwen met de straatkrant ,maar over het algemeen mannen met viool of fluit .Spelen de hele tijd het zelfde riedeltje .Maar goed het is triest natuurlijk .
    Liefs ida

  8. Ik heb wel eens een gesprekje aangeknoopt met zo’n vrouwtje. Het ging moeizaam omdat ze slecht Nederlands sprak. Haar verhaal was triest……Vervolgens ben ik een zak met boodschappen voor haar gaan halen (een half brood, beleg, een paar appels, een half litertje melk en wat lekkers). Ze was verbijsterd, tot tranen geroerd. Ik koop vaak een krantje bij haar.
    Er zijn verschillende redenen waarom ik zo’n vrouwtje help: mijn dochter gaat al 8 jaar op rij iedere zomervakantie naar Roemenie om te helpen bij verschillende projecten en 2 jaar geleden deed de gelegenheid zich voor om met mijn man en dochter daarheen te gaan om te helpen bij straatkinderen, weeskinderen, zigeuners, in een kindertehuis, in een ziekenhuis waar babytjes liggen die verlaten zijn…..
    Als je dat eenmaal gezien, gevoeld en geroken hebt, de armoede, de verlatenheid, het verdriet en de eenzaamheid, dan klaag je nooit meer over de toestand hier in Nederland en schaam je je alleen maar heel erg als je zo’n vrouwtje bij de supermarkt ziet staan in jouw luxe, door goederen overladen land.
    En Jezus verhaalt over het helpen van vreemdelingen en minderbedeelden in Math. 25: 35-46.

  9. Het klopt, in heel Nederland staan die straatkantverkopers bij de supermarkten of stations. Ik vind het altijd moeilijk om er langs te lopen, het enige wat ik doen is vriendelijk knikken en dan knikken ze terug. En ze wensen je meestal nog een prettige dag. Ik vind het opdringerig. Doe best wel aan liefdadigheid en goede doelen, maar ik wil er niet door worden gedwongen, dus aan mij hebben deze mensen niks.
    Moet ik me schamen? Nee, dat doe ik niet want ik weet dat ik wel veel goed doe en ik kan niet de hele wereld proberen te redden…

  10. Het wordt een zeldzaam verschijnsel, de Nederlandse straatkrantverkoper met een Riepe in de hand.
    Je ziet ze nog slechts in de binnenstad van Groningen en een enkeling in Leeuwarden, verder is de straatkrant de Riepe bijna volledig overgenomen door zigeuners.

    Ik heb niets tegen zigeuners, integendeel, maar wanneer de Riepe zigeuners uit Oost europa moet halen om de Riepe aan de man te brengen is de rek er gewoon uit en moeten ze er gewoon mee stoppen.

    De verhalen over de rijke zigeuner met een nieuwe Mercedes die de daklozenkrant verkopen is inmiddels wel achterhaald, rijk zijn ze nog steeds niet en de Mercedes waar ze in zouden rijden is ook verre weg van nieuw. Maar het is voor deze mensen weliswaar een fulltime job geworden waar ze zo’n 8 uur per dag mee bezig zijn en een behoorlijk bedrag maandelijks mee verdienen zonder hier belasting of iets dergelijks voor te betalen.

    Ik woon zelf in het dorpje Zuidlaren en heb hier al zo’n 15 verschillende zigeuners gezien met de Riepe.
    Aangezien ze in geheel Noord-Nederland opereren vraag ik mij serieus af hoeveel Oost-Europeanen verkopers de Riepe al voor zich heeft lopen.

    Ze zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor de toestroom van enkele honderden zigeuners die ze onder de vleugels hebben genomen, dit druist tevens tegen de plannen van het kabinet in die de deuren nog een tijdje dicht wil houden voor de ‘nieuwe gasten’ uit de Balkan.

Zeg het maar:

