Oma en tante Jannie

Drie keer per week ga ik naar de sportschool, althans dat is de bedoeling.
Er komt wel eens wat tussen en soms heb ik gewoon geen zin.
Maar meestal probeer ik die drie keer wel te gaan.
Tenslotte gaat de zwaartekracht steeds sterker aan me trekken en om nog een beetje in vorm te blijven zal ik er dan toch wat aan moeten doen.
Bovendien betaal ik me blauw om mezelf af te beulen, dus dan zal ik het eruit halen ook.
Vier jaar geleden ben ik lid geworden.
Mijn man en dochters bezochten een open dag en vonden het daar geweldig.
Als ik ook lid zou worden, zouden we een familie abonnement kunnen nemen en dat scheelde dan wat in de kosten.
Voor mij hoefde het allemaal niet zo, want ik zwom iedere week mijn baantjes en dat gemartel aan die apparaten leek me eigenlijk niets.
Omdat ik het toch wel belangrijk vond dat mijn man en dochters iets aan sport zouden gaan doen, besloot ik toch maar lid te worden.
Bovendien was er een zwembad, dus mijn baantjes kon ik lekker blijven trekken.
Mijn man is twee keer geweest toen had hij het  wel gezien, van mijn drie dochters is alleen de jongste nog lid en met haar ga ik de woensdagmiddag zwemmen.
In de vier jaar dat ik lid ben, heb ik al verschillende leuke mensen leren kennen.
De grap is dat je met de meeste van hen loop te kletsen zonder dat je weet hoe ze heten of wat ze doen. Lekker anoniem dus.
Twee fanatieke sporters gaan me toch wel erg aan het hart: een stel lieve dames van ver in de zeventig.
Oma en tante Jannie noem ik ze maar.
Deze dames zijn iedere keer present.
Ze werken zich dan in het zweet op de loopband, crosstrainer, roeiapparaat, de fiets en daarna gaan ze aan de fitness apparaten hangen.
Ook doen ze mee aan de groepslessen, iedere maandag aquajoggen en vaak op vrijdag spinning.
En ze hebben er nog plezier aan ook.
Na afloop, duiken ze nog even de sauna in en drinken daarna nog wat in de bar.
Tante Jannie vertelde me laatst dat ze tot vijf jaar geleden nog nooit iets aan sport gedaan had en dat ze zich had laten overhalen om ‘gezellig’ met oma mee te gaan naar de sportschool.
Een klein jaartje geleden misten we oma een tijdje, we waren al bang dat ze ziek was.
Gelukkig kwam ze naar een paar maanden weer, haar man was overleden en ze kon zich er niet toe zetten om te gaan sporten. Inmiddels is ze iedere keer weer present en heeft zemet tante Jannie de grootste lol.
Kijk van zulke mensen kan ik nou blij worden, alleen al omdat ze mijn inspireren om gewoon door te sporten, terwijl ik veel liever op de bank zou liggen zappen.
Oma en tante Jannie, ik hoop dat als ik 76 jaar ben er nog net zo tegenaan kan gaan als jullie en dat we nog jaren van jullie kunnen genieten.

13 gedachtes over “Oma en tante Jannie

  1. Prachtig, dat die 2 dames het zo goed volhouden om elke week een paar keer te gaan sporten.
    Ik weet, dat een beetje sport me geen kwaad zou doen, maar ik heb er absoluut geen zin in, dus ga ik ook niet.

  2. wat een prachtig logje, Hanneke
    Ik zou ook wel zo’n oma kunnen gebruiken die me motiveert om op de fiets te wippen als het weer het toelaat. Maar ja, in de donkere (koudere) maanden verkies ik toch zo vlug de warmte van binnen…

    Alvast een heerlijk weekendje gewenst!!!

    Billy

  3. Hallo Hanneke,
    Wat een leuk verhaal zeg, en wat een sportieve mensen. Knap van je hoor dat je toch steeds de motivatie vindt om weer te gaan.
    Zou voor mij ook goed zijn, misschien toch maar eens gaan informeren als we weer voor langere tijd in Holland zijn.
    Er zullen toch ook wel mogelijkheden zijn voor iemand met artrose knietjes…? Want van mijn overgewicht wil ik eigenlijk wel af…
    Groetjes, Teresa

  4. Hoi lieve mama.
    ik hoop dat je dit gaat lezen en niet denkt dat ik jou ben 🙂
    Leuk blogje hoor en een leuke pagina!
    Ik ga gelukkig nog elke woensdag met je zwemmen he 😀
    Doei Kusjes marjo

  5. Oh,al die rondjes om de kerk en nergens geraken,heb er ook nog een stukje over staan in works.Zal het toch eens plaatsen op mijn weblog.
    Jouw stukje is zo herkenbaar,maar ik heb de sportschool verlaten met vlag en wimpel.
    fijn weekend,Dieneke.

  6. Die twee dames doen het maar knap hoor, maar jij trouwens ook ik heb er ook een paar jaar opgezeten maar vond vaak wel een smoes om niet heen te gaan. Ben nu al een half jaar gestopt en de kilo,s kwamen erbij en ik word wat stram, maar weer heen gaan ?

  7. ik ben blij dat ik bij het strand en de duinen woon Want ik heb een hekel aan zwembaden en gymtoestellen
    Ik wandel uren langs strand en duin
    Maar ik ben een ouwe bofkont!
    Succes met De dingen die je doet

  8. Oke leuk ik zie dat je van tuinieren houdt. Jaha wij ook, lekker in de tuin rommelen. Nu erg veel wind dus niet echt lekker. Wel deze maand in het blad TUINEN een aantal foto’s geplaatst. Ik vind tuinieren leuk maar met de camera op pad nog leuker.
    Nou ik zal straks nog wat lezen op je weblog nu steek ik eerst de potkachel aan hier in huis,,,,

Zeg het maar:

