Sinterklaas

Hij komt, hij komt!!
Nog een paar weken en dan is het weer zover.
Ik weet dat er een heleboel mensen zijn die al met kerst bezig zijn, maar ik wacht gewoon op de Sint.
Ik denk dat ik het enige kind boven de vier jaar op de wereld ben, dat nog in hem gelooft.
Mijn moeder heeft me vroeger wel eens proberen wijs te maken, dat hij niet bestond, maar daar wilde ik niets van weten.
Ook nu zeggen mijn kinderen hoofdschuddend: ‘Mam, hij is niet echt, hoor.’
Hoe ze daar aan komen, weet ik niet, want dat hebben ze zeker niet van mij.
Oke, de Sint die hier door het dorp rondwandelt is nep, dat zie ik ook wel.
Maar de Sint, die straks aanmeert in weet-ik-veel-waar met de echte stoomboot, dàt is de echte.
Ik zit dan ook helemaal klaar voor de buis.
Vroeger met vijf kinderen om me heen, de laatste keer alleen.
Geeft niets, word ik ook niet afgeleid.
Pepernoten op tafel.
De sinterklaasliedjes in mijn hoofd.
En dan wordt het nog even spannend: zal hij wel komen?
Is de boot niet vergaan in slecht weer?
Kan hij weet-ik-veel-waar wel vinden?
Maar dan ineens hoor ik ‘m: de stoomboot.
Ik begin zachtjes te zingen: zie ginds komt de stoomboot…
In de verte zie ik de rook of eigenlijk de stoom.
En dan duurt het niet lang of Sinterklaas komt levensecht in beeld.
Lange witte baard, vriendelijk gezicht, mijter op zijn witte krullen, staf in de hand….
Zeg dan maar eens dat hij niet bestaat!
Zoiets verzin je niet.
Er komen meestal ook wat shots van de pakjes.
Snel tuur ik naar de namen of ik die van mij zie, maar meestal gaat het te snel en kan ik het niet lezen.
Meestal volgt er dan een rondrit door weet-ik-veel-waar op Americo, de schimmel van de Sint, en dan gaan hij en zijn Pieten het land in.
Ik zet geen schoen, want dat is natuurlijk voor de hele kleintjes.
Staat ook zo asociaal: maat 39 voor de kachel. Bovendien heb ik alleen maar laarzen, zijn alle pepernoten in één keer op, dat kan niet.
Maar voor de rest ga ik ervoor.
We vieren hier dan ook uitgebreid het Sinterklaasfeest.
Dit jaar met ons negenen, bijna compleet.
Ingenieuze surprises.
Hilarische gedichten.
Staaaaaapels cadeautjes.
Kramp in de lachspieren.
Een echt heerlijk familieavondje.
Dank u Sinterklaasje!!!!
Wie durft: toegeven dat hij of zij in Sinterklaas gelooft?

13 gedachtes over “Sinterklaas

  1. oja ikke wel ,heerlijk verhaal hanneke .Ik herken het helemaal ,lekker voor de TV en toch ook weer die spanning zal hij wel komen die goede sint.Helaas doen wij er niets meer aan ,maar ik ben dik tevree als hij weer in het land is en zich in heel veel TV programma’s laat zien .
    Lieve gr…id@

  2. Oh, dit vind ik echt een geweldig verhaal! En je hebt groot gelijk om in de Sint te blijven geloven. Hij is tenslotte veel leuker dan de kerstman, toch?:-)))

  3. Ik geloof ook nog steeds in de “goeie ouwe Sint”. Ik vindt hem een uiterst betrouwbaar type die elk jaar weer terugkomt en kadootjes uitdeelt op zijn verjaardag in plaats van te ontvangen, en kom op, van wie kun je dat nu nog zeggen? Ook hier knallen de gedichten van de gein en worden er veel te veel pakjes uitgedeelt, lachuh!

  4. gelukkig, er zijn nog veel meer gelovigen.
    @ jo2see: ik denk dat sint heel blij is met jou sint-log
    (misschien mag je je schoen wel zetten)
    ik vond het iig heel leuk

  5. hihi wat ontzettend leuk geschreven joh en zit hier met een glimlach te lezen;)
    ook wij hebben dit jaar lootjes getrokken maar moet eerlijk zeggen..een surprise ben ik geen ster in dus dat word nog even wat.gedicht maken lukt me weer wel dus compenseert dat?
    wens jou veel inspiratie toe maar gaat wel lukken denk ik zo;)
    fijne nieuwe week voor nu en groetjes van mij..;))

  6. Een genot om te lezen, met een glimlach op mijn gezicht. Heerlijk als je je zo op iets kunt verheugen. Zelf hebben we door omstandigheden er nog niet over gehad en denk dat we dit jaar overslaan 🙂

  7. Hallo Hanneke,
    Kom je vaak tegen bij Willem,leuk die site van hem vind je niet?Leuk je verhaal over de Sint,herken het helemaal,we hebben het een tijdje in de koelkast gezet,maar nu er een kleinkind is gaan we het weer vieren.Wel vind ik het jammer dat je vaak veel te vroeg in de winkels al Sint of kerst spul vind.groetjes Dieneke.

  8. Sinterklaas is altijd leuk. Maar sinds ik het kind zijn ontgroeid ben, doen we er niet meer aan mee. Wij vieren Kerstmis met cadeautjes. Om trouwens op je vraag te antwoorden. Ik fotografeer als hobby, ben er een jaartje geleden mee begonnen en vind het nog steeds erg fijn om te doen.

  9. Wat een leuk verhaal. Ik heb 3 kinderen en de oudste is 9 en een half en gelooft nog steeds. Wij wonen in het buitenland dus hoort en ziet hij er minder over dan in nederland maar wat moet ik doen het hem vertellen of niet? Heb je een tip ofweet je wat anderen doen?

Zeg het maar:

