Oud nieuws

In mei 2001 is mijn moeder overleden.
Ze is 79 jaar geworden, tot op het laatst redelijk gezond.
Na haar dood, moest haar huis leeggehaald worden.
Ze heeft daar vanaf 1962 met veel plezier gewoond.
Eerst samen met mijn vader en hun vijf kinderen.
Na het overlijden van mijn vader in 1970, alleen met ons.
Nadat de kinderen een voor een het huis verlieten, heeft ze daar 18 jaar alleen gewoond.
Mijn ouders waren stapelgek op elkaar en er was geen sprake van dat een andere man de plaats van haar man in zou kunnen nemen.
Ze had aan het einde van haar leven de bezem al eens goed door het huis gehaald, dus was het voor ons geen geweldige klus om de boel te sorteren.
We hebben hele leuke dingen gevonden.
De laatste agenda van mijn vader, met daarin een gedetailleerd overzicht van zijn uitgaven; 1 kroket F 0,25 bijvoorbeeld.
Heel apart om na jaren zijn handschrift terug te zien.
Mijn vader kon netjes schrijven, mijn oudste broer heeft dat van hem geërfd.
Ook zijn leesbril kwam uit een laatje, fotoalbums, onze schoolrapporten en briefjes die ik aan mijn moeder schreef en op haar bed legde (dat hebben mijn kids dus van mij), ze had ze allemaal bewaard.
Maar het opmerkelijkste wat we gevonden hebben is een krant uit 1962.
Bij het loshalen van de vloerbedekking in een slaapkamer, kwam hij onder het zeil
vandaan.
Het betreft het Haags Ochtendblad van dinsdag 23 oktober 1962.
Enkele koppen:
Kennedy kondigt zeer strenge maatregelen tegen Cuba aan
Kans tot treffen met Sowjetunie
Cubaans leger paraat
Mooie foto van Kennedy erbij.
In 1962 werd de wereld in de greep gehouden door de Cuba-crisis.
Verander de naam van de vijand en het is weer actueel.
Nog een paar koppen:
Alaska, noodlanding op zee, 102 inzittende gered
Vliegtuigen Jemen vallen Aden aan
Voorzorgsmaatregelen tegen hondsdolheid in vele steden
In Amsterdam blijken twee mensen te zijn bezweken aan hondsdolheid.
Felle brand in binnenstad Groningen
Voor de geïnteresseerden: een verf en lak fabriek brandde volledig uit.
Stafleden AVRO TV bieden ontslag aan
Geen idee waarom, maar 40 van de 47 werknemers hadden dat ook al gedaan. Het bestaan van AVRO TV kwam in gevaar.
En tenslotte het weer:
In de ochtend mist, daarna zonnig, met ongeveer dezelfde middag temperatuur.’
Lekker duidelijk.
Zo zie je maar, na al die 46 jaar en 5 dagen is er eigenlijk maar weinig veranderd.
Of het moet de temperatuur zijn, maar daar hebben ze nu net geen melding van gemaakt.

9 gedachtes over “Oud nieuws

  1. Wat leuk om dat terug te vinden…ik heb ook wel eens zo zitten snuffelen in de bieb, daar heb je van dei oude kranten fisches, erg leuk. Ook om te kopieren en dan cadeau te geven..

    Wens je een fijne dag vandaag, Elise

  2. Oh, wat leuk om dergelijke dingen terug te vinden. In 1962 woonde ik in Amsterdam, dus er kwam uiteraard geen Haagse krant bij ons. Ik kan me echter nog heel goed de heisa om Cuba en de Bay of Pigs herinneren. (haha, ook al een varkentje)

  3. ik heb nog dergelijke herinneringen niet moeten ophalen (m’n moedertje leeft gelukkig nog), maar ik kan me best voorstellen dat dit enorm emotioneel moet zijn, Hanneke!

    Liefs,

    Billy

  4. Wel Hanneke, efkes een kleine correctie. Ma is in 2001 overleden en precies op de dag af een jaar later Pim Fortuyn. En wat het handschrift betreft; De mening hier thuis is niet geheel overeenkomstig jouw visie.

  5. Heel leuk Hanneke, die oude dingen weer te lezen he. Meer frappant vond ik eigenlijk de gelijkenis tussen onze ouders, ik stuur je een mailtje!
    Groetjes, Teresa

Zeg het maar:

