Ciao Roma IV

Donderdag 16 oktober

Na de aanslag op onze benen gisteren, besluiten we vandaag een hop-on-hop-off-open-bus-tour te doen.
Je koopt een kaartje voor de hele dag, stapt op een bus en kan op iedere gewenste halte op- en afstappen.
Lekker zitten en heel Rome zien met je koppie in de zon.
Het nadeel van zo’n open bus ondervind ik al snel, ik zit nog niet of word al geraakt door een welgemikte duivenpoep.
Even schoonpoetsen en de reis kan beginnen.
De reis is van korte duur want de eerste halte moeten we er al uit: halte Vaticaan, want we gaan naar het Vaticaan-museum en de Sixtijnse kapel, Michelangelo here we come!
Het Vaticaan museum wordt evenals de basiliek gedomineerd door muurschilderingen en beelden. Ik weet niet waar ik het eerst of laatst moet kijken, links rechts boven onder me, alles is gedecoreerd.
We slingeren ons door de zalen, zien schilderijen van Raphael, maar het grote doel is toch de Sixtijnse kapel.
Halverwege moeten we toch weer even het toilet controleren, de mooiste die we tot nog toe hebben gezien en lekker geen rijen.
Weer terug naar boven vervolgen we onze tocht naar Het Laatste Oordeel.
Eindelijk staan we midden in de Sixtijnse Kapel, ik had gedacht dat die groter zou zijn, maar ook deze ruimte is van top tot teen beschilderd, deze door de grote Michelangelo.
Kippenvel.
Boven me het scheppingsverhaal met als hoogtepunt de schepping van de mens.

En daar aan de achterwand: Het Laatste Oordeel.Sixtijnse_kapel_2
Bekend van de lessen kunstgeschiedenis op de MAVO en nu in het echt te zien!
Ik moet even zitten, ook omdat mijn benen weer aardig geleden hebben de afgelopen twee uur.
Ik zit nog maar net of daar komt zo’n nare suppoost aan: ik mag niet op de grond zitten, maar de banken zijn allemaal bezet en ik heb zulke zere benen, signor.
We vinden toch een plekje aan de rand en stiekem maken we wat foto’s, want ook dat is verboden, evenals praten. De suppoost loopt te sissen als een snelkookpan, wat een zenuwlijder.
We besluiten een einde te maken aan al het visuele geweld.
Buiten eten we een hotdog en voeren de duiven. We zijn weer vrienden, het was vast één van hun maffia collega’s die me onder poepte.
We lopen weer richting hop-on-hop-off-bus en maken een tour door het oude gedeelte van Rome.
We zien bekende dingen voorbij komen, maar ook dingen die we een volgende keer maar moeten bekijken. Via een oortje kunnen we de geschiedenis van Rome beluisteren.
Ineens zitten we zelf in de geschiedenis van Rome als we midden in een studenten protest komen te zitten. Duizenden studenten bestormen het Termini Station om te betogen tegen de onderwijs vernieuwingen van Berlusconi. Ik ben blij dat ik in de bus zit, wel spannend.
We vervolgen onze tour en stappen uit bij het Isola Tiberina,een eiland in de River de Tiber.Isola_tiberina
Vroeger het centrum van zieke pelgrims. Een soort Lourdes, zeg maar.
Ik wil naar de wijk Trastevere. Volgens Alexis onze gastheer een aanrader, maar het valt tegen en we besluiten maar naar het Piazza Navona te gaan om een biertje cq wijntje cq colaatje te drinken.
Morgen vliegen we weer naar huis en we moeten nog wat souvenirs kopen.
Ik koop een Italiaans vlaggetje voor in mijn Fiat 500, een autootje die je hier veel ziet, evenals de Smart.
De meeste inwoners van Rome verplaatsen zich per motor of scooter, wel zo gemakkelijk in het drukke verkeer.
Ons laatste avondeten gebruiken we op ons populaire plein bij het Pantheon.
Dit keer een overheerlijke pizza.
We raken aan de praat met een Amerikaans stelletje op huwelijksreis.
Intussen worden we vermaakt door een mime-clown die het hele plein op stelten zet, door nietsvermoedende voorbijgangers te imiteren. Kostelijk.
We klimmen onze 102 treden voor de laatste keer op om naar bed te gaan.
Morgen weer naar huis.
Slaap lekker.

Een gedachte over “Ciao Roma IV

Zeg het maar:

