Grote schoonmaak

Deze week werd het kantoor grondig opgeknapt en moest ik dus noodgedwongen vrij nemen.
Onder het motto: een opgeruimde geest in een opgeruimd huis (of zo iets) besloot ik deze dagen nuttig te gebruiken en nam me voor het huis eens een grote schoonmaak beurt te geven.
Maandag dook ik na een halfdoorwaakte nacht mijn bed nog maar even in, om er om tien uur weer uit te komen.
’s Middags is mijn sportmiddag, dus die dag was al om voor ik het goed en wel in de gaten had.
Van mijn schoonmaakplannen kwam die dag niets.
Dinsdag heb ik me fanatiek op de keuken geworpen, na 5 uur poetsen en boenen mocht het resultaat er zijn: een blinkende opgeruimde keuken, zonde om te gebruiken.
Woensdag was de kamerkast aan de beurt.
Vrolijk opende ze haar deuren om me haar binnenste te tonen.
Van schrik kreeg ik de neiging de deuren hard dicht te gooien, de sleutel om te draaien en weg te gooien.
Wat een rotzooi.
Blijkbaar heb ik na de vorige verhuizing in juli 2002, de kast nooit meer opgeruimd, sterker nog: ik vermoed dat die kast tijdens die verhuizing niet eens leeggemaakt is.
Dapper ging ik aan het werk.
Wat ik allemaal niet tegenkwam: kapotte fototoestellen, bijbehorende fotorolletjes, munten uit verschillende landen, tientallen pakjes kerstkaarten, wegenkaarten uit het jaar nul, informatiefolders van diverse attracties in de omgeving, heel veel illegaal gekopieerde videobanden, nestmateriaal voor vogels, lappen gordijnstof (altijd leuk om kussentjes van te maken, niet dus).
Maar ook leuke dingen zoals, mijn geboorte bewijs uit 1961, geboorte kaartjes van neefjes en nichtjes, oude kranten, foto’s van de vakantie naar Marokko in 1995 en een schoolschriftje van manlief.
Uiteindelijk heb ik me er doorheen geworsteld met als resultaat een lege kast en een volle kliko.
Het volgende project wordt het laatje van mijn nachtkastje, boordevol handcrèmes, losse rommeltjes, maar ook lieve briefjes van de kinderen, sommigen al van jaren geleden.
Ik denk dat ik daar maar een hele dag voor uittrek.

3 gedachtes over “Grote schoonmaak

  1. Ik weet niet of je nog van plan bent de zolder op te gaan ruimen?? Trek daar maar een week voor uit! ( spreekt uit ervaring ) Toen het oudste kind de deur uitging en er van kamer werd gewisseld door nummer 2 en 3 was de berg troep niet weg te krijgen…

  2. Een hoop werk, en een hoop herinneringen komen er dan door je handen. Maar als het eenmaal klaar is , ben je toch wel voldaan. Ik gebruik mijn kast ook als , rommeltjes opberghok, tot dat hij niet meer open of dicht wil, dan moet je noodgedwongen aan de schoonmaak 🙂

  3. eh, je hebt toch niet alles weggegooid he?
    bij mij duurt het al een dag om na te denken op welke van de 3 stapels iets moet: weg – twijfel – bewaren
    en dan is er dus nog steeds niks opgeruimd, laat staan schoon….. en op het eind liggen alle stapels weer doorelkaar, maar ik heb dan ook nog geen deadline, ze gaan nog lang niet het huis uit hier, dus tegen die tijd kom ik bij jou op cursus

Zeg het maar:

