poulen

Je kunt geen krant meer openslaan, geen tv of radio meer aanzetten, of het gaat erover.
De winkels kleuren oranje en proberen hun waar aan de man te brengen door er een nutteloze voetbalgadget bij te doen.
Een enkele optimist heeft zijn voorgevel en tuin versierd met oranje vlaggen, slingers, en noem maar op.
We kunnen er niet meer omheen: het EK staat voor de deur.
We vergapen ons aan de verrichtingen van ‘onze’ jongens. Als ze alleen al uit een bus stappen is het wereldnieuws.
Diverse deskundigen staan te popelen om hun voetbalinzichten aan het Nederlandse volk kenbaar te maken.
De koorts loopt langzaam op…..

Een bijbehorend fenomeen is de poule, je voorspelt wie de winnaar wordt en kan, als je het goed heb, een prijs winnen.
Wij hebben thuis ook zo’n poule.
De prijs: Eeuwige Roem.
Met enige bescheidenheid mag ik wel zeggen dat, als er iemand bij ons een autoriteit is op dit gebied, ondergetekende dat is.
Had ik vier jaar geleden maar ingezet, want wie geloofde er nu dat Griekenland het EK zou winnen?
Ik.
En wie voorspelde 2 jaar geleden de wereldkampioen?
Moi
Dank u.
Sinds deze twee overwinningen, word ik gezien als de voetbal expert.
Men hecht dan ook veel waarde aan mijn voorspellingen van dit jaar.
Ik doe daar niet geheimzinnig over en ben van mening mijn gave met de wereld te moeten delen.
Welnu, de nieuwe Europees kampioen wordt: Kroatie.
Ik heb nog even getwijfeld over Rusland.
Tenslotte hebben ze ook het Eurovisie songfestival gewonnen, (wat Griekenland 4 jaar terug ook deed, maar dat terzijde) en ze hebben Guus.
Italië bezwijkt jammerlijk onder het favoriet-voor-de-eindzege-syndroom.
En Nederland? Helaas, dat zit volgende week weer thuis.
Ik wil ook alvast een voorspelling doen voor de tour de France.
Winnaar wordt een onbekende fietser uit Mozambique die deze zomer voor het eerst zonder zijwielen fietst, de andere renners worden uit de koers genomen wegens (vermeend) dopinggebruik.
wordt vervolgd….
Fijne sportzomer.

Zeg het maar:

