Oost-west verhoudingen

Schrik niet, dit wordt geen politieke verhandeling over de huidige verhouding tussen West-Europa en de voormalige Sovjet Unie.
Nee, ik wou het wat dichter bij huis houden.
Zoals je waarschijnlijk wel weet, ben ik in het westen geboren, getrouwd met een oosterling en wonend in het midden van het land.
Nu is dit laatste nogal relatief. Want de westerling vindt dat ik in het oosten woon en de oosterling in het westen.
Maar goed, je kunt dus wel zeggen dat ik multi-culti ben.
Het valt me op, dat er nog steeds argwanend van oost naar west en van west naar oost gekeken wordt.
Zo vinden veel westerlingen dat de oosterlingen stug, bekrompen en boers zijn, terwijl er genoeg oosterlingen zijn die de mening hebben dat de westerlingen een grote bek hebben, arrogant zijn en veel beloven maar weinig doen.
Zielig hè.
Neem van mij aan dat er in het oosten en westen lieve, begripvolle, hartelijke, vrolijke mensen wonen en, o zeker, ook hele vervelende types.
Laat je alsjeblieft niets aanpraten over cultuurverschillen.
We zijn notabene allemaal Nederlanders.
Vind je het gek dat het niet lukt met de Turken, Marokkanen en andere bevolkingsgroepen, we zijn al bang voor elkaar!
Als je lef hebt zoek je je mede-Nederlander op en leer je hem/haar beter kennen.
Veel succes.
Ik ga weer verder van mijn oost-west verhouding genieten.Gek eigenlijk dat de zuiderlingen overal mee wegkomen, maar ach, dat zijn natuurlijk reserve Belgen.

Zeg het maar:

