Het is wat met die van No(o)rel-en!

Gert en ik hebben allebei een stamboom.
Iedereen heeft die natuurlijk, ik bedoel: er is nog nooit iemand zomaar uit de lucht komen vallen , maar die van ons is bekend. Staat zwart op wit en gaat in ieder geval terug tot de zeventiende eeuw.
Knap ingewikkeld met al die lijnen die teruglopen naar die ene stamvader, in mijn geval: Lubbert Jans van de Gansenebbe 1690-?
Rond 1800 nam een van zijn kleinzoons de achternaam van Noorel aan. Mijn achternaam.
In die tijd was zo’n naamswijziging heel gewoon. Omdat familienamen nog niet officieel vastgelegd werden, kon jij een heel andere achternaam hebben dan je broer of zus. Vaak verwezen achternamen naar de vader door er zoon achter te zetten, of een S. Bijvoorbeeld Janszoon of Gijsberts.
De naam Noorel was afkomstig van het landgoed Norel in Epe. Daar hoor je deze naam dan ook veel vaker dan in Voorburg, waar ik geboren ben.
Over de stamboom van dit Veluws geslacht van Noorel is jaren geleden een lijvig boek uitgekomen.
Onvoorstelbaar hoeveel nazaten er zijn van Lubbert Jans van de Gansenebbe.
Vele duizenden!
Daar horen ook van Norel-en met één O bij. Want er werden nogal wat foutjes gemaakt bij de burgerlijke stand. Wanneer een vader zijn kind aan kwam geven moest hij zijn handtekening onder het document zetten waarop de naam van de jonggeborene stond. Doordat  er veel niet konden lezen en schrijven, merkten ze vaak niet op dat er een letter uit de achternaam was weggevallen en werd de naam veranderd naar van Norel. Evengoed gebeurde dat ook weer andersom, zodat de naam van Noorel weer (onbedoeld)  in ere werd hersteld.
Een flink uitgebreide familie dus die van No(o)rel en zo kon het zomaar gebeuren dat er een achter-achter-achter-achter-achter-achter neef, via de achterdeur ons gezin is binnen gekomen. Want wat bleek: Joppie stamt af van dezelfde voorvader als ik!
Zijn overgrootmoeder was een van Norel en staat in hetzelfde boek, dat de familie van Joppie dus ook heeft.
Wonderlijk toch?!
Het zal vast wel vaker voorkomen dat de lijnen elkaar een keertje kruisen, maar wij hebben het zwart op wit.
Die Joppie. Ik heb altijd al gezegd, dat het zo’n goede jongen is.
Het zullen de genen zijn.

17 gedachtes over “Het is wat met die van No(o)rel-en!

  1. Dat klinkt zeer veelbelovend voor een gezamenlijke toekomst. Wat een zeer smakelijke samenloop van omstandigheden! Je had het massa’s slechter kunnen treffen ;-) Ik zou er een stevige borrel op nemen.

  2. Gansenebbe??? jij blij met Noorel! Mppo werkom dat allemaal uit te zoeken,
    De CNOSSEN fam stamt uit 1400,Batavieren he .
    Joppie voelde zich al zo thuis bij jou toch,

  3. Wat een leuk verhaal. Napoleon heeft gelukkig enige structuur kunnen aanbrengen in de achternamen. Veel mensen namen het met een korreltje zout en verzonnen de vreemdste namen, niet wetende dat ze daar voorgoed mee opgezadeld werden.
    Jij boft nog met je naam en Joppie ook.

  4. Leuk is het om dat allemaal uit te zoeken . Van mijn vaders kant was er zelf een familiekrant en heel de stamboom uitgezocht tot heel lang geleden. Ik had het ook een keer met een man die ik tegenkwam en die dezelfde achternaam had als mijn moeder. We hebben zitten zoeken en heel erg in de verte bleken we toch nog familie van elkaar te zijn, grappig is dat dan.

  5. Mijn broer heeft onze stamboom ook uitgezocht en droomt er altijd nog van er ook een boek van te maken ………… al is hij ondertussen wel aan de stamboom van zijn vrouw begonnen ……… het is een verslaving zegt hij!!
    Ben wel eens met hem mee geweest naar het archief, en ja, het is inderdaad leuk om te spitten in je eigen verleden. :-)

  6. Wat grappig zeg en wat leuk dat jullie er echt een boek over hebben. Is dat recentelijk gemaakt of bestaat het al lang? Ooit is er ook voor mijn familie het een en ander uit gezocht, Mijn Oma, dus ik ook, schijnt af te stammen van de moordenaar van Graaf Floris V. Ik breng het maar niet naar buiten ;-).

  7. Altijd interessant dat stamboomonderzoek. En dan ga je je toch afvragen wie dan weer de vader enz. was van die oude Lubbert Jansz. Dat wordt archiefduiken! In Nederland kwam ik niet verder dan 1648 maar wist dat de deze ‘voorzaat’ uit het Franse Tourcoing kwam. Dus schrijven naar die stad en kreeg prompt zeer uitgebreide info omdat ze dat stomtoevallig hadden uitgezocht voor de toenmalige burgemeester, die mijn achternaam droeg. De lijn loopt terug tot voor 1500 en verder ben ik niet gekomen helaas. Maar je ziet: gewoon blijven zoeken.

  8. De Hulkenstamboomlijn begint ergens in het jaar 700 hier in den Nederlanden.
    Afstammeling (je gelooft het niet) van de Noormannen.
    Gloeiende, gloeiende!
    Ergens tussen Oslo en Bergen in Noorwegen ligt er een heel klein plaatsje Al genaamd, daar kwam een hele Lieve Noorman vandaan!
    Want die had je ook!

  9. Wat leuk! Tja, de achternamen die ik draag dat zal helemaal een uitzoekerij zijn die oneindig duurt denk ik…ik draag namelijk twee hele bekende namen, dus ik zal wel familie van iedereen zijn denk ik! Hahaha! Twee ooms van mij houden wel alles helemaal bij en hebben de stambomen ook opgezocht, wel leuk….verder heb ik er niet zo veel mee…iedereen heeft uiteindelijk dezelfde vader en moeder: Adam en Eva! ;)

  10. Je hebt het leuk en informatief opgeschreven Hanneke. :-)
    Zelf heb ik een (simpel) boek met mijn achternaam, die ook wel met een extra s in het midden wordt geschreven. Heb ik niet zelf uitgezocht hoor, daar heb ik geen geduld voor. ;-)
    Veel plezier in Lissabon! :-)

  11. De enige Norel die ik tot dusver kende was de schrijver K. Norel. Elke schoolkerstviering in de kerk kregen wij kinderen na het zingen een sinaasappel en een boek van K. Norel. Meestal ging zo’n boek over de watergeuzen en de tachtigjarige oorlog. Heerlijke lectuur waar ik bij zwoor. Ik moet op zolder nog van die boekjes hebben liggen. Het is vast familie van je. Dat schrijverschap he, het verloochent zich niet.

  12. Hoi Hanneke, waar zit je? En waar zijn je mooie korte verhalen toch gebleven? Ik mis ze.
    Maar lees ik hier Lissabon van Truus en Mirjam? Die weten ook alles :-)
    Veel plezier daar. Moet een mooie stad zijn.

Zeg het maar:

