Nog even terugkijken

Ik weet het, het heeft weer veel te lang geduurd voor ik wat van me liet horen.
Gewoon geen tijd gehad.
Het zijn rare, drukke weken.
Kroningsdag, Bevrijdingsdag, meivakantie, Hemelvaartsdag en alle dagen tussenin die ook goed gevuld waren.
Wat heb ik van Kroningsdag genoten. Ik deed dat eerst samen met mijn oudere vrienden in het verzorgingstehuis de Klinkenberg.
Ademloos werd er naar het scherm gekeken, terwijl Alexander en Maxima over de rode loper schreden.
Oh’s en ah’s” over de jurk.
Vertederende “Ach’s” over Amalia en haar zusjes en terwijl het Wilhelmus klonk, werd er krakend, maar trots meegezongen en hier en daar een traantje weggepinkt.
Vijf mei. Weer naar de Klinkenberg.
Ieder jaar ben ik ontroerd over het feit, dat (jonge) mannen eens huis en haard achterlieten om ons te bevrijden van de Duitsers. Ook bij de bewoners komen de verhalen van toen weer boven.
Heel verschillende verhalen. Die van bravoure, maar ook die van verdriet.
Onze Engelse veteraan is een paar maanden geleden gestorven.
Cliff had een heldenstatus in het huis, maar net als velen van zijn wapenbroeders, kwam er aan zijn leven ook een eind. Er loopt nog maar een handje vol WO II veteranen mee, met het jaarlijkse defilé in Wageningen. Maar ze worden nog steeds uitbundig bedankt. En zo hoort het ook.
Sinds kort maak ik ’s avonds na het eten een wandeling over de hei en besef ik, dat wij geluksvogels zijn dat we in een vrij land wonen. Onder andere door die mannen die op diezelfde hei , september 1944 voor ons hun leven in de waagschaal zette.
Er valt heel wat te mopperen en er gaat heel veel verkeerd, maar laten we alsjeblieft ook kijken naar alle dingen die we wel hebben.
En die vaak zo vanzelfsprekend zijn geworden.
Te vanzelfsprekend, misschien wel.

15 gedachtes over “Nog even terugkijken

  1. Ja lieve meis, toen en nu…laten we toch bovenal blij zijn met wat we hebben! Het is goed om terug te kijken maar nog beter is het om vooruit te kijken!

  2. Mooi blog, Hanneke. Waar je aan gewoon bent, raak je aan gewend, terwijl het 68 jaar geleden niet voor de hand lag. Je hebt het warm verwoord. Vooral dat je het met je “oudere vrienden” hebt gevierd <3
    Liefs en een fijn weekend!

  3. Ben het helemaal met je eens wat betreft de vrijheid en dingen. Sommige mensen realiseren zich ook niet dat we eigenlijk best ondanks alle dingen een aardig luxe leven hebben in vergelijking met vele anderen.

  4. Wij nemen de vrijheid inderdaad voor lief zonder ons te beseffen wat voor leed erachter schuilging. Niet alleen de ouderen hebben een traantje weggepinkt bij Kronings dag, ook ik heb hier en daar een traantje weggepinkt. Ik heb ervan genoten.

  5. mooi verhaal zusje, ook ik heb genoten van mijn oudjes met alle verhalen, wat hebben we toch mooi en dankbaar werk .Ook wij hebben het nog over Clif gehad een bijzonder mens, zoals zoveel Veteranen. Pas wel op als je wandelt op de hei, ook al leven we in een vrij land. xx

  6. Nou, dat ben ik helemaal met je eens!! Het oorlogs-en verzetmuseum in rotterdam twitter op dit moment wat er voor het bombardement (14 mei) in Rotterdam allemaal gebeurde, als of een gezin dit twittert ………….. ik volg het, en word er erg stil van. Wat zijn wij geluksvogels dat we dat niet mee hebben hoeve maken!!!

  7. Wat heb je het toch geweldig getroffen met al die “ouwetjes”van je. geweldig om met mensen om te kunnen gaan die het verleden aan de lijve hebben mee gemaakt. Blijf er nog maar een poosje werken want ik geniet steeds van de verhalen over de Klinkenberg. Kus Anda

    Date: Fri, 10 May 2013 16:30:16 +0000 To: haanad@hotmail.nl

  8. Goed logje en vooral een aansporing aan hen die nog steeds gebukt gaan onder de kruistochten en de 80 jarige oorlog, om het hoofd nu eens op te richten en dankbaar te zijn voor hun zegeningen.

  9. Mooi beschreven meis! Ik besef eigenlijk heel goed dat wij in vrijheid leven, had ouders die de oorlog hadden meegemaakt, hele verhalen konden ze erover vertellen. Mijn moeder heeft de bombardement in Rotterdam van heel dichtbij meegemaakt en hadden zij na de bombardement geen huis meer. Ik kan mij er ook helemaal niets bij voorstellen hoe het zou zijn om in oorlog te leven, maar als je op tv ziet wat er in de wereld gaande is….stil wordt je er soms van….

Zeg het maar:

