Een enerverend bankbezoek

Het gebeurt natuurlijk niet iedere dag, dat je in de loop van een pistool kijkt.
En ik weet niet of het nu kwam dat ik negenendertig weken zwanger was, de hormonen flink in opstand waren, ik een zeurderige pijn in mijn rug en enorme last van spataders had. Of dat ik zeker te laat op school zou komen om mijn dochter op te halen. Of misschien had ik er gewoon flink de pest over in omdat ik al ruim een halfuur stond te wachten voor het loket in de bank, om de veertig euro door de bank terug te laten boeken die onterecht van onze rekening was afgeschreven.
Maar wat ik deed, was natuurlijk wel een beetje onverantwoordelijk.
Onze bank heeft een ontmoedigingsbeleid wat betreft klantbezoek. Van de tien bankfilialen is er nu nog eentje open, waarvan er deze dag slechts één loket bemand werd en dan ook nog eens door iemand die waarschijnlijk net haar opleiding afgerond had of wellicht nog niet eens.
Toen ik mijn nummertje getrokken had, zag ik dat er vijf klanten voor me waren.
Ik berekende snel dat ik nog precies op tijd op school kon zijn om Merel op te halen. Ze had er altijd een hartgrondige hekel aan wanneer ik te laat kwam, wat helaas regelmatig het geval was. Vanochtend had ik haar beloofd ruim op tijd aanwezig te zijn en ik was het ook echt van plan geweest.  Toen kon ik natuurlijk nog niet weten, dat die onbekwame troela achter de balie voor iedere klant bijna een kwartier uittrok.
Net toen mijn nummer boven het loket verscheen, vloog de deur open.
Een gemaskerde man zwaaide met zijn wapen en schreeuwde dat we op de grond moesten gaan liggen.
Dat was de druppel.
‘Dat dacht ik niet!’ brieste ik. ‘In de eerste plaats kom ik nooit meer overeind als ik op de grond ga liggen, ten tweede ben ik al te laat voor school  en staat mijn dochter weer als enige op het plein op haar moeder te wachten, maar bovenal ben ik pislink omdat ik nu eindelijk aan de beurt ben om die miezerige veertig euro terug te eisen die ze van mij gestolen hebben en probeer jij voor te dringen.’
Woedend haalde ik uit naar het pistool en sloeg het uit zijn handen.
‘Wegwezen!!’ siste ik.
Even was het muisstil in het bankgebouw, toen draaide de overvaller zich om en stoof door de openstaande deur naar buiten.
De beduusde klanten en de banktroela keken me met open mond aan.
Ik voelde een plop in mijn onderbuik en langzaam begon er zich op de vloer een plasje te vormen.
‘Ook dat nog: mijn vliezen zijn gebroken!’
Wat er verder gebeurde ging een beetje langs mij heen.
De politie en een ambulance arriveerden en kort daarna werd ik op een brancard een ziekenauto in geschoven.
Ik werd met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht, terwijl ik onderweg maar bleef roepen dat ze eerst langs school moesten rijden om mijn dochter op te halen.
Ik hield pas mijn mond toen me werd verzekerd dat mijn schoonmoeder onderweg was en zich over Merel  zou ontfermen.
Mijn man werd gebeld en een halfuurtje later stormde hij bezorgd de verlosafdeling op.
‘Wat is er? Ben je gewond?’
‘Nee, helemaal niet, maar dit kind heeft enorm veel haast om op de wereld te komen,’ jammerde ik tussen twee weeën door.
Nog geen uur later was ik bevallen van een prachtige zoon en liet ik eindelijk de tranen de vrije loop om deze toch wel heel bizarre middag.
’s Avonds belde ik mijn broertje om hem mee te delen dat hij weer oom geworden was.
Nadat ik zijn felicitaties in ontvangst had genomen, drukte ik hem nadrukkelijk op het hart nooit meer zoiets te flikken als wat hij die middag gedaan had, omdat ik hem dan eigenhandig aan de politie zou overdragen. Nadat ik allebei zijn armen zou hebben gebroken, beloofde ik er nadrukkelijk bij.
Want de werkelijke reden van mijn heldhaftige optreden waren niet mijn hormonen, de rugpijn of de ergernis over de trage behandeling, maar natuurlijk het feit dat ik de overvaller onmiddellijk had herkend als mijn broertje en ik zeker wist dat hij nooit iemand neer zou schieten.
Vooral niet met het speelgoedpistool dat hij al jaren in zijn kast had liggen.

Dit verhaal is geheel uit de duim gezogen…..

26 gedachtes over “Een enerverend bankbezoek

  1. Dit verhaal vind ik zo geweldig dat ik het 2x probeerde te liken, maar daar trapt die stomme techniek weer niet in. Kostelijk verhaal. Die laatste regel maakt het helemaal af! Dankje, dankje, dankje :-)

  2. Er mankeert helemaal niets aan die duim van jou Hanneke. Geweldig geschreven en wat een verrassende wendingen (bevalling/broertje). :-)
    OT Leuk dat je op bezoek was. ;-)

  3. Nou, dat was weer de goede duim waar je aan gezogen hebt.:-)
    Hoe verzin je het bij elkaar :-)
    Maar ik hoop wel dat er hier geen mensen mee lezen die echt een keer in de loop van een pistool hebben gekeken ………

  4. Wat je er niet bij hebt geschreven is dat ik gewoon wat geld nodig had om een kadootje voor mijn a.s. neefje te kopen.

  5. Toch wel jammer dat het een verhaal is en niet een echt verslag! Was natuurlijk sowieso spannend, maar als je zoiets echt zou meemaken, en waarom ook niet, was je in de ogen van de hele buurt de grote held. Hoe is het eigenlijk met pistiolenbroertje afgelopen?

  6. Ik had um al snel door.
    In regel 4 staat een foutje.
    40 EURO?
    Terwijl je 39 weken zwanger was?????
    De EURO bestond toen nog helemaal niet!

    Super leuk verhaal!

  7. Wauw,Hanneke, voor die duim van jou heb ik grote bewondering. Wat een prachtverhaal.Ik dacht echt dat ze een vlaag van woedende dapperheid had gehad. Dus het ehhhh….eindschot zeg maar, was erg verrassend. Mooi geschreven, leuke plot. Je bent weer helemaal terug.

  8. O jee, waar grotezusterliefde al niet toe kan brengen, natuurlijk heb jij je Kleinduimpjebroer beschermd, zou ik ook doen!
    Met plezier gelezen, ik zit in de tent te bibbeeren, brr het is best wel koud nu. Hanneke ik blog zo af en toe nu in Blogspot, je vindt me me daar vast wel weer.

Zeg het maar:

