Beeld en geluid, een tochtje naar het verleden.

Het is alweer een aantal weken geleden, dat Worm thuiskwam met vier vrijkaartjes voor Beeld en Geluid. Het mediamuseum in Hilversum.
Hij vroeg of ik zin had om met hem mee te gaan en daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ka en Mojo stemden ook direct met dit plan in en toen was het alleen nog maar een kwestie van de juiste datum prikken en wegwezen.
Vandaag was het zover.
Het begon al goed: tv series uit je jeugd.
Nadat je je geboortedatum in had gevoerd, kwamen ze langs: Pipo de Clown, Floris en Swiebertje.
En door die laatste  was ik direct weer dat kleine meisje van een jaar of acht. Snikkend voor de tv, omdat Swiebertje in die allerlaatste scene afscheid nam van de Burgemeester, Malle Pietje, Bromsnor en natuurlijk zijn lieve Saartje, om naar Amerika te vertrekken. En weer moest ik even flink slikken…
Het hele bezoek bracht een sleep aan herinneringen met zich mee. Oude filmbeelden, fragmenten uit series van toen en reclames, ook die waar Zoon(tje) zo bang voor was: de lachende agent in de Fiat Panda reclame. Pietje Pitamientje en ‘Alleen als hij ijs en ijskoud is’, die Worm keurig – en ietwat aangepast- insprak.
Niet alleen werd er gekeken, we deden ook actief mee. Met foto’s maken in een kamer die op de kop staat. Een screentest doen voor een soap, een flitsende entree maken in een show, een quiz en nog veel meer.
Tussen de middag aten we een nostalgisch broodje kroket op het terras aan de Willem Duys vijver (geen goudvis gezien), terwijl het zonnetje ouderwets scheen.
De voltooid verleden tijd werd pas goed duidelijk toen de jeugd met een ’Ahhh, die hebben wij ook gehad!’ stilstonden bij een ‘My First Sony’ cassettespeler en ik zeker wist dat het pas gisteren was, dat ze daarmee speelden.
Een fantastische dag gehad. Zeker een aanrader, dit museum.

my_first_sony_radio_cassette_corder_787626

19 gedachtes over “Beeld en geluid, een tochtje naar het verleden.

  1. Oh, hier moet ik luid en duidelijk naartoe ;-) (als ik energie heb…) En mijn kind ook, dat weet ik nu al. Fijn dat de jeugd ook een aha-beleving had. Ik was al bang dat dat bij onze generatie hoorde!

  2. Ik kom er wel eens langs met de trein. Het gebouw kun je niet missen met al die kleurige platen. Gezien je verslag is het dus wel de moeite waard om er een keer naar toe te gaan. :-)

  3. Dat was dus een leuk dagje uit! Ik had er nog helemaal niets van gehoord of gelezen, het lijkt me errug leuk! Maarre….een broodje kroket? Een kroket “lepel” je uit en eet je niet tussen een broodje!

  4. Ik ben er zelf twee keer geweest en het was iedere keer weer leuk. Inderdaad al die oude series uit je jeugd en de apparaten van vroeger, leuke nostalgie.

  5. Hier moet ik beslist eens heen. Hoewel je op you tube ook ver komt. Ik mag graag cabaret zien en voor je het weet zit je op schoot bij Sonneveld, Kan, Hermans en nog verder terug. Heerlijk al die kwaliteit voorbij te zien komen. Ik ga Maria eens polsen. Eerst naar Praag maar dan….

    Fijn blogje… mijn belangstelling is zwaar gewekt.

  6. Daar komt swiebertje, rare swiebertje. Met een glimlach neurie ik het mee . Vanmiddag heb ik nog zo’n sony recordertje in de hand gehad ,alleen de microfoon deed het niet meer. Fijn te lezen zo vlak voor het slapen gaan.
    groetjes, Ria

  7. Wij hadden ook zo’n Panda… haha.. en inderdaad we hebben wat mensen uitgelachen. Leuk zo’n reis naar vroeger. Minder leuk het besef dat gisteren toch wel heel lang geleden is :)

Zeg het maar:

